Artiklen blev udgivet for første gang i marts måned.
Danske mobilbrugere står over for en voksende trussel af sofistikerede svindelnumre, der misbruger tillid til at lokke ofre i fælden.
Telenor og Telia, som er to af landets førende teleselskaber, rapporterer om en bekymrende stigning i antallet af kunder, der kontakter dem efter at være blevet ofre for MitID-svindel.
Det skriver Recordere.
Sikkerhedschef fra Telenor, Per Olesen, beretter om en daglig strøm af henvendelser, typisk to til tre om dagen, fra kunder, der er blevet konfronteret med inkassokrav for tjenester, de aldrig har købt.
Indimellem lykkes det for svindlerne at få franarret MitID-oplysninger, og derfra kan de handle i offerets navn.
Svindlerne bliver bedre og bedre
Ifølge Per Olsen bliver svindlerne stadig dygtigere til at forfine deres metoder.
De investerer tid i at opsøge personlige oplysninger om ofrene på sociale medier, hvilket gør dem i stand til at virke overbevisende. De kan for eksempel finde på at udnytte informationen om en ægtefælles død for at vinde tillid.
Og tillid øger risikoen for, at ofrene falder for svindelnummeret.
Per Olsen advarer kraftigt mod at stole blindt på uventede henvendelser og råder borgere til at forholde sig kritisk overfor opkald fra ukendte numre.
Han påpeger, at legitime organisationer aldrig vil anmode om følsomme oplysninger såsom bank- eller MitID-oplysninger over telefonen.
For at bekæmpe denne voksende trussel, opfordrer Telenor og Telia deres kunder til at være ekstra årvågne og rapportere enhver form for mistænkelig kommunikation fra myndighederne.