Mange bevæger sig rundt på nettet på daglig basis.
Hvis du er en af dem, gør du klogt i at tage visse forholdsregler.
Selvom der ofte bliver advaret imod diverse svindelnumre på nettet, hænder det alligevel, at uskyldige borgere bliver snydt.
Derfor gælder det også om at spidse ører, når store virksomheder eller offentlige instanser udsender en advarsel - og det er netop sket.
Denne gang er turen kommet til Netto, som har delt et opslag på Facebook, hvor de advarer samtlige kunder om at passe godt på, hvis de støder på kædens navn, når de surfer på nettet:
"Der er falske opslag i omløb, som misbruger Nettos navn og logo. Disse opslag har intet med Netto at gøre!," skriver dagligvarekæden på Facebook og fortsætter:
"Vi opfordrer alle til at være ekstra opmærksomme og undlade at klikke på mistænkelige link."
'20 kroner for en airfryer'
For et par dage siden udsendte Netto en advarsel via 'Mit digitale selvforsvar', som netop omhandlede dette svindelnummer.
"Vi oplever i øjeblikket, at der er falske reklamer i omløb, hvor man kan købe Ninja Airfryer til 20 kr. og bliver bedt om at besvare nogen spørgsmål," skrev kæden og fortsatte: "Klik IKKE på det, da det er falsk."
Ikke de eneste
Det er dog ikke kun Nettos navn, der misbruges - flere af de danske dagligvarekæder har nemlig oplevet noget lignende.
Blandt andet har Coop være i skudlinjen førhen, hvor der blev sendt SMS'er rundt i koncernens navn:
"Der er i øjeblikket en aktiv SMS-kampage hvor der udsendes en SMS som skal foregive at være fra Coop Bank og som oplyser, at man har fået sit lån bevilget," skriver de i advarslen.
Dog skal man ikke tage en sådan besked for gode varer, og derfor Coop Bank også til, at man sletter beskeden med det samme, såfremt man modtager den:
"Det er IKKE en SMS fra Coop Bank og modtager men en sådan SMS skal man slette den."
Generelt set skal man aldrig reagere på en pludselig og uventet besked fra en stor virksomhed eller offentlig instans.