I dag koster det 36 kroner - men prisen skal stige med hele 50 kroner

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det kan blive markant dyrere inden længe.

Lige nu læser andre også

Danskerne er ikke glade for, når noget stiger i pris, og det er ganske forståeligt.

Gennem de seneste år er stort set alting blevet markant dyrere, og det betyder, at et hav af danskere kæmper for at få hverdagen til at hænge sammen rent økonomisk.

Selvom priserne generelt set ikke længere brager opad, har det nu set dagens lys, at noget, som mange danskere gør brug af, skal koste 50 kroner mere.

Sådan skriver Ekstra Bladet.

Sagen er den, at overborgmesterkandidat i København Pernille Rosenkrantz-Theil (S) mener, at det skal koste 50 kroner mere at rejse til Københavns Lufthavn med offentlig transport.

I dag koster det blot 36 kroner.

Dog er der en mening med prisstigningen. De mange penge skal nemlig sikre finansiering af den kommende M5-metrolinje.

"Jeg mener, at den måde, man hidtil er gået til at finansiere metro på, skal forandres. At en del af den måde, vi finansierer metro på, skal komme fra andre kilder end salg og byggegrunde," siger hun til Politiken.

Det er primært turister og internationale rejsende, der forventes at punge ud, men alle danskere, som rejser til lufthavnen, vil også blive omfattet af den nye takst.

Lufthavnens medarbejdere vil dog blive fritaget for den ekstra udgift.

Fremtidens metro

Det ekstra tillæg skal finansiere M5-linjen, som er planlagt til at åbne i 2035.

Linjen bliver en ny, selvstændig metrorute med ti stationer, der forbinder Københavns Hovedbanegård med blandt andet Islands Brygge, Amagerbrogade, Refshaleøen og Lynetteholm, inden den ender ved Østerport.

Projektet med M5-linjen har en anslået pris på 14,7 milliarder kroner i 2020-priser.

Derfor ser Pernille Rosenkrantz-Theil det som nødvendigt med alternative indtægtskilder for at realisere projektet.

Det foreslåede lufthavnstillæg skal give et solidt økonomisk skub til metrobyggeriet, uden at det alene afhænger af kommunens grundsalg.

Spørgsmålet bliver nu, om passagererne vil acceptere at betale mere for at sikre bedre offentlig transport i fremtiden.

Anbefalet til dig