Efter knap tre år, er hammeren faldet.
Lige nu læser andre
Fredag den 1. marts 2024 blev Danmarks første greenwashing sag afgjort i landsretten.
Danish Crown, landets største kødproducent, fandt sig i rettens søgelys for deres markedsføringskampagne “Klimakontrolleret gris” og påstande om, at “Dansk gris er mere klimavenlig, end du tror”.
Dette skridt frem mod retfærdighed blev taget af Dansk Vegetarisk Forening og Klimabevægelsen i Danmark, der beskyldte virksomheden for greenwashing og falsk markedsføring.
Landsretten konkluderede, at Danish Crown havde overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledende markedsføring. En afgørelse, der sender et klart signal om, at grøn markedsføring skal være både transparent og sandfærdig.
Læs også
Danish Crown havde oprindeligt lanceret deres kampagne med en intention om at oplyse forbrugerne om virksomhedens klimainitiativer, herunder et mål om CO2-reduktion sat af deres landmænd. Disse tiltag var grundlaget for deres brug af termen “klimakontrolleret gris”.
Men spørgsmålet om, hvorvidt en virksomhed kan markedsføre en klimabelastende fødevare som værende “mere klimavenlig end du tror”, blev mødt med kritik fra både klimaaktivistiske foreninger og Forbrugerrådet Tænk.
Med dommens principielle karakter og dens generelle betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen, er det forventet, at afgørelsen vil danne nye retningslinjer for grøn markedsføring fremadrettet.
Sagen, der oprindeligt skulle have været ført i Retten i Randers, blev på grund af sin betydning sendt direkte til landsretten. En dommer i Randers har påpeget at retssagen har “generel betydning for retsanvendelsen og retsudviklingen”.