Indkøb afslører danskernes coronavaner

02/04/2020

Kathrine Frich Lindstrøm

Foto: Shutterstock
De nyeste tal fra dagligvarebutikkerne viser, hvordan vi danskere bruger tiden hjemme under coronakrisen.

Mest læste i dag

Danskerne startede coronakrisen med at hamstre håndsprit, gær og toiletpapir, men siden har vores indkøb normaliseret sig igen.

Det skriver dr.dk

En helt særlig måned

Da statsministeren den 11. marts lukkede store dele af Danmark ned, flokkedes danskerne ud for at handle. Igen den 17. marts, hvor både dronning Margrethe og statsministeren talte til danskerne igen, blev der igen handlet.  

”De to dage har forskruet hele marts måned, så man i de mellemliggende dage ser et lavere niveau på flere varer. Men på andre typer varer er der generelt et højere niveau,” siger Lars Aarup, der er kommunikations- og analysechef i Coop.

Statistikkerne hos Coop, der ejer Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, Fakta og Irma, afslører hvordan danskerne bruger tiden i denne særlige situation.

”Coops kæder udgør godt en tredjedel af markedet, så når vi oplever en stigning på 33 procent på rengøringsartikler, er det en ret god indikation af, hvad der foregår ude i de danske hjem,” siger Lars Aarup

 

Bagning, børneleg og rengøring blandt top tre

Der bliver bagt en helt del mere i de danske hjem.

”Vi bager næsten dobbelt så meget, som vi gjorde før,” siger analysechefen.

Det basere han på en stigning på 100% i salget af varer til både bolledej og kager.

”Vi sælger mere mel, men der er også en stigning i sukker og smør, så det er ikke de rene grovboller, vi laver,” siger Lars Aarup, og understreger, at der fortsat er masser af gær.

Det kan også ses at daginstitutionerne holder lukket for der er sket en fordobling af salget af ting, som kan underholde børnene, når de er hjemme.

”Vi sælger mere legetøj som puslespil, malebøger, farver,” siger Lars Aarup.

Det kan dog også ses et andet sted, at børnene er hjemme fortæller han og siger: ”Vi drikker mere saft.”

Det virker også til, at danskerne følger rådet om at gøre rent i hjemmet. Coop har nemlig solgt ca. 33% flere rengøringsartikler end de plejer

”Og det er alt, hvad du kan komme i tanke om af rengøringsartikler: klude, gulvvask, Ajax, vinduesrens – alt hvad du bruger, når du gør rent," siger Lars Aarup.

Mærkbar stigning – også på nemlig.com

Både de tocifrede og trecifrede stigninger er store i dagligvarebranchen.

”I vores branche er det jo helt vildt. Det er jo marginalernes verden, vi lever i,” siger Lars Aarup.

På Nemlig.com, som er en online  dagligvarebutik, ser de den samme tendens. De oplever en fordobling af rengøringsartikler, legetøj og bageartikler.

Men kunderne på Nemlig.com køber faktisk også mere rødvin og flere blomster – faktisk købes der 2,2 gange mere rødvin og 1,7 gange flere blomster end normalt.

”En af de ting, der også gør, at kunder køber hos os, er, at de slipper for slæbet. Det ved vi fra tidligere, så derfor tager de måske også vinen med. Planterne tror jeg er fordi, det er sæson, og det har været godt vejr og flere kunder prøver produkter hos os, som de ikke har købt før,” siger Mikkel Pilemand.

Anbefalet til dig