Det danske dagligvaremarked er i konstant bevægelse, og 2023 var også et år, der bød på store forandringer.
Året vidnede om markante forandringer og strategiske omvæltninger i branchen, som nu står over for et spændende 2024.
Michael Tilsted, der er direktør for 365 Discount, deler nu sine tanker omkring årets hændelser og deler ærlige ord om forventningerne til det nye år.
Det skriver B.T.
Direktøren for 365 Discount fremhæver den markante kundemobilitet som en nøglefaktor i 2023, hvor nedlukninger af store kæder som Irma og Aldi resulterede i en massiv kundestrøm.
"Antallet af store omvæltninger. Irma er lukket ned gradvist, det samme er Aldi. Det har betydet, at rigtig mange kunder har bevæget sig mellem kæderne og har skullet finde et nyt sted at handle", siger han og fortsætter:
"De mange ‘hjemløse’ kunder har udløst en hård kamp om at være den kæde, de kunder går hen til i stedet. Og det har betydet, at der er et meget hårdt konkurrencetryk i markedet, som vi kommer til at se fortsætte i 2024."
Næste år
Når vi kigger frem mod 2024, peger Michael Tilsted på den hårde kamp om at være markedsleder, som er et slag der lige nu slås mellem Rema 1000 og Netto.
365 Discount oplevede en betydelig vækst i 2023, hvor de åbnede hele 47 nye butikker. Direktøren reflekterer stolt over denne fremgang og koncernens udvikling, mens han dog erkender, at det er vigtigt, at kæden formår at skille ud ud i det konkurrenceprægede marked.
Discountkæden har som mål at løfte omsætningen med 10 procent i 2024.
Michael Tilsted udtrykker spænding og forsigtig optimisme for 365 Discounts fremtid i et år, der tegner til at blive både udfordrende og revolutionerende for den danske dagligvarehandel.