I et af Janni Rees nyeste opslag på Instagram reklamerer hun for en vodka fra mærket 'Vibe'.
"Reklame - Vi har lige prøvesmagt denne eksklusive vodka @vibe_vodka, den er blød, rund og bare helt fantastisk. Ønsker jer alle en formidabel weekend", skriver hun til billedet, hvor hun selv og hendes mand, Karsten, poserer med vodkaen.
Der er bare ét problem. For teksten så ikke sådan ud, da hun først postede opslaget.
Sådan skriver Ekstra Bladet.
Janni Ree havde nemlig i første omgang glemt at nævne, at opslaget var en reklame for virksomheden, hvilket strider imod de gældende regler på området.
"Det ligner umiddelbart et klassisk tilfælde af skjult reklame. Der er et ret klart krav om, at man skal markere sådanne opslag med ord som 'reklame' eller 'annonce'", siger seniorjurist ved Forbrugerrådet Tænk, Marie Frank-Nielsen.
Janni Ree selv blev hurtigt klar over, at den var gal, da Ekstra Bladet ringede hende op og konfronterede hende med den manglende advisering.
Derfor skyndte hun sig at få rettet teksten, ligesom hun fik undskyldt med det samme.
"Vi skal ikke have Forbrugerombudsmanden eller noget efter os. Det ville vi sgu være kede af", lød det fra den tidligere forsidefrue.
Her er reglerne for, hvordan man skal markedsføre korrekt via sin Instagram. Huskelisten er fra Blog.MakeInfluence.com:
Der skal stå ”Reklame” eller ”Annonce” helt i starten af teksten på de opslag og stories, som fungerer som reklame.
”Reklame”-markeringen skal være i tydelig. Det gælder både skrift og farve.
Det skal fremgå tydeligt, hvilken virksomhed, der reklameres for.
Hvis man i en story eller et via et opslag henviser til et tidligere opslag, der indeholder reklame, skal det også fremgå.
Du kan se det omtalte opslag i videoen herunder.