Janni Ree har været en omtalt dame på i den seneste tid, hvilket primært skyldes den skilsmisse, hun er indblandet i.
Nu rettes fokus dog mod et andet problem, der har kastet Janni ud i en ny og mere ubehagelig situation – nemlig hendes utilsigtede rolle i en omfattende svindelsag.
Janni har sammen med komikeren Lars Hjortshøj og sportskommentatoren Jimmy Bøjgaard, fået sit navn misbrugt i forbindelse med investeringssvindel på de sociale medier, hvor svindlere bruger kendte ansigter til at narre folk til at investere i fiktive selskaber.
Ifølge mediet TjekDet, der har undersøgt omfanget, er de tre kendisser blevet ofre for over 200 falske annoncer, som har været målrettet danske brugere på Facebook.
Husk vitaminer til den mørke tid
Produkt
Navn
Pris
Forhandler
Den falske markedsføring fungerer ved, at svindlerne opretter annoncer, som fører til opdigtede artikler, hvor Janni Ree og andre kendte angiveligt deler deres 'investeringssucces'.
Artiklerne ser ægte ud og giver indtryk af, at de portrætterede kendisser står bag og anbefaler investeringerne.
Ofte opfordres brugerne til at tilmelde sig direkte og investere, hvilket har medført betydelige økonomiske tab for de borgere, der lader sig narre.
"Jeg synes, det er forfærdeligt"
Janni har da også oplevet en markant stigning i antallet af henvendelser, hvor folk enten advarer hende om svindlen eller fortæller, at de har investeret penge i troen på, at hun stod bag.
Hun udtrykker stor frustration over, at hendes navn bliver udnyttet til at bedrage andre:
"Jeg synes, det er forfærdeligt, når folk putter penge i noget, fordi de tror, jeg står bag. Det er jo helt skidt," udtaler hun til mediet.
Hun mener også, at svindlerne udnytter hendes nylige medieeksponering som et strategisk redskab for at tiltrække opmærksomhed og klik.
"Jeg tror, at de vælger nogen, som, de kan se, er meget i medierne. Jeg har været på mange forsider på det seneste, og det ser de og tænker: "Der kan være nogle kliks i hende. Hun sælger varen," siger den tidligere forsidefrue.
Meta har fået kritik for ikke at få bugt med svindlen trods løbende forbedringer i deres annonceovervågning.