Hos Aalborg City har man i disse dage svært ved at få armene ned. Foreningen har nemlig netop opgjort tallene fra Aalborgs traditionsrige julemarked på Gammeltorv, som i år kan melde om rekordmange besøgende. Op mod 450.000 gæster har været forbi markedet, hvilket er en fremgang på 25 procent sammenlignet med 2018.
"Når vi investerer så mange millioner i at gøre Aalborg klar til jul, er det selvfølgelig glædeligt, at gæsterne følger med og bakker op. Tallene bekræfter, at vi gør det rigtige ved at udvikle og forfine oplevelserne i Aalborg midtby med henblik på at trække gæster til byen og konvertere dem til kunder i byens butikker," lyder det fra Flemming Thingbak, der er direktør i Aalborg City, i en pressemeddelelse.
Besøgstallene er indsamlet af analysefirmaet COWI, der indhenter data fra de besøgendes internetforbindelse fra telefonen. Målingerne viser blandt andet, at lørdag den 14. december har været den mest populære dag med mere end 23.000 gæster.
Spændende planer for 2020
Hos Aalborg City er man allerede nu i gang med at planlægge endnu flere store oplevelser i byens rum, og Flemming Thingbak løfter gerne lidt af sløret for, hvad aalborgenserne kan se frem til det kommende år:
"Vi er allerede nu i fuld gang med at planlægge en række spændende aktiviteter i 2020, så vi kan fortsætte den positive udvikling. Det kommende år byder blandt andet på visning af alle EM-kampe på storskærm, DM i hotdogspisning og større fokus på afvikling af blå mandage som en del af Aalborg Citys eventstrategi," slutter Flemming Thingbak.
Om målingen
Analysevirksomheden COWI opgør besøgstallene via et opsat målepunkt, der registrerer omkring 30 procent af forbipasserende med aktivt wifi-signal. Måleenheden har i løbet af åbningstiden på 38 dage registreret 149.200 unikke personer, som således ganges med tre for at opnå det fulde besøgstal.