JYSK har fået stor ting godkendt: Sådan påvirker det kunderne

Nyheder
Foto: Krzysztof Bubel / Shutterstock.com
Foto: Krzysztof Bubel / Shutterstock.com
Nu er det godkendt.

Lige nu læser andre også

Siden JYSK-grundlægger Lars Larsen åbnede den første JYSK-butik i Aarhus i 1979, har JYSK vækstet sin forretning gennem de stærke værdier Købmand, Kollega og Korpsånd.

Og med de nyligt SBTi-godkendte klimamål har JYSK nu også en køreplan for at reducere sit klimaaftryk.

"Bæredygtighed skal være et tilgængeligt og prismæssigt overkommeligt valg for vores kunder, når de handler gode tilbud i JYSK, og vi er stolte over, at Science Based Targets initiative har godkendt vores ambitiøse klimamål," siger President og CEO i JYSK, Rami Jensen, ifølge en pressemeddelelse og fortsætter:

"Vi mener, at bæredygtighed er en grundlæggende del af vores forpligtelse overfor vores kunder, vores medarbejdere og planeten. Det er en stor opgave, men også en nødvendig opgave. Vi vil gerne gøre vores del for at reducere påvirkningen af klimaet, og vi ønsker at hjælpe vores leverandører og kunder med at gøre det samme."

De største reduktioner skal komme fra samarbejde med leverandører

93 % af JYSKs samlede CO2e-udledning kommer fra de produkter, varer og tjenester, der købes fra leverandører.

Som en del af de SBTi-godkendte klimamål vil JYSK kræve, at leverandører beregner deres egne udledninger og får deres klimamål godkendt af SBTi inden udgangen af regnskabsåret 2028.

JYSK har allerede god erfaring med langvarige samarbejder med sine leverandører, blandt andet gennem amfori, der fremmer bæredygtig handel ved at hjælpe virksomheder med at forbedre deres sociale og miljømæssige påvirkninger i deres forsyningskæder.

"Idet størstedelen af vores CO2e-udledninger kommer fra produktionen af vores produkter, har vi brug for at skabe resultater gennem vores leverandører for at nå vores egne mål. Fremadrettet vil vi støtte dem i at igangsætte deres arbejde med klimaregnskaber, så vi sammen kan reducere vores klimaaftryk," siger Rami Jensen.

Reduktion af udledninger inden for JYSKs egen drift

Selvom JYSKs CO2e-udledninger i egen drift dækker under 2 % af virksomhedens samlede udledninger, vil JYSK også arbejde på at reducere sit aftryk her.

Med regnskabsåret 2022 som baseline år sigter JYSK mod at nå en absolut CO2e-reduktion på 50,4 % inden udgangen af regnskabsåret 2032.

Det skal ske gennem vedvarende energiløsninger såsom solceller på tagene af distributionscentrene.

Dette har allerede givet positive resultater i flere lande, hvor solceller nu leverer op til 30 % af den energi, der bruges i distributionscentrene.

"I de kommende år vil vi se på løsninger til at reducere vores CO2e-udledninger, der omfatter strøm, opvarmning og nedkøling af vores butikker, distributionscentre og kontorer, og nedbringe udledninger fra de biler og køretøjer, som JYSK ejer. Det er en mindre del af vores samlede CO2e-aftryk, men det er stadig vigtigt arbejde, der skal gøres," siger Rami Jensen.

Anbefalet til dig