Når der skal købes nye dyner og puder, vil de fleste nok gå til Jysk.
Detailkæden har igennem årtier solgt senge og sengetøj, og har i dag flere hundrede butikker i Danmark og i udlandet.
Nu er kæden dog havnet i suppedasen, efter to politianmeldelser førte til en sag med Forbrugerombudsmanden, som der nu er kommet en afgørelse på.
Det skriver DR.
Jysk har fået en bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring i en sag, som har rødder tilbage til både 2019 og 2023.
Forbrugerombudsmanden meddelte, at bøden er givet for misvisende priser på en dyne og en seng.
Sagen begyndte med en politianmeldelse af Jysk, der angiveligt havde annonceret en dyne til 350 og 300 kroner, hvor normalprisen blev angivet til 599 kroner. Forbrugerombudsmanden påpeger, at dynen kun i dele af perioden havde været solgt til den angivne normalpris, hvilket udgjorde en vildledning af forbrugerne.
Jysk uenige i afgørelsen
Kommunikationsdirektør Åse Andersson fra Jysk kommenterede i et skriftligt svar til DR, at virksomheden har valgt at betale bøden, selvom de er uenige i afgørelsen. "Sagen var oprindeligt principiel for os. Men nu er der gået syv år og rammerne for prismarkedsføring er blevet ændret siden, så sagen er blevet irrelevant, og det giver ikke længere mening at fortsætte," skrev Andersson.
Forbrugerombudsmanden fremhævede også et lignende tilfælde i 2021, hvor en seng blev solgt til 14.000 kroner efter at have haft en førpris på 27.999 kroner.
Myndigheden fandt, at sengen havde været tilbudt til 14.000 kroner i 38 ud af 83 dage, hvilket også blev anset som vildledende.