Selvom global usikkerhed og uro fortsatte i regnskabsåret 2023/24, investerede JYSK i at sænke sine allerede konkurrencedygtige priser på over halvdelen af de populære kvalitetsprodukter og inkludere endnu flere produkter i sit 'Fast lav pris'-sortiment.
Det resulterede i en stigning på 11 procent i antallet af solgte varer.
JYSK satte også ny kunderekord med 11,9 millioner nye kunder, der handlede i en af de flere end 3.400 JYSK-butikker i 48 lande sammenlignet med året før.
"Jeg vil gerne takke vores medarbejdere for deres store arbejde og dedikation og ikke mindst for altid at sætte kunden først," siger Rami Jensen, der er President og CEO for JYSK, og fortsætter:
"Vores regnskabsår fik en udfordrende start med færre salg, men takket være vores fokus på konkurrencedygtige priser og vores kvalitetsprodukter er det lykkes os at sætte endnu en omsætningsrekord for JYSK. Vi øgede også antallet af kunder i vores butikker i alle vores lande og online, samtidig med at vi er fortsat med at vinde markedsandele."
Nye butikker og et nyt land
I løbet af FY24 fortsatte JYSK sin ekspansion og annoncerede planer om at åbne sine første butikker i Marokko i foråret 2025.
JYSK åbnede også 137 nye butikker, og derudover investerede JYSK i 489 butiksaktiviteter, som omfattede flytninger og udvidelser af eksisterende butikker og opdateringer til det nyeste butikskoncept 3.0.
I FY24 fordoblede JYSKs største marked, Tyskland, antallet af nye kunder og leverede en stigning i omsætningen.
Det skete på trods af lukningen af 21 butikker, som led i færdiggørelsen af projektet One JYSK, der fusionerer JYSK Nordic og Dänisches Bettenlager til JYSK.
De butikker, der blev lukket, var enten for små til det populære 3.0-butikskoncept, eller også var der en anden JYSK 3.0-butik i nærheden.
"Vi siger det ofte, og det gør sig stadig gældende: Ekspansion er en integreret del af vores DNA, selvom vi har lukket en række butikker som en del af færdiggørelsen af One JYSK. Vi ønsker at sikre, at vi fortsætter med at være profitable, mens vi vokser både uden for Europa og i vores eksisterende europæiske lande for at nå vores overordnede mål om 5.000 butikker med gode skandinaviske tilbud til boligen. Jeg er meget tilfreds med, at antallet af JYSK-butikker og kunder samlet set fortsætter med at stige hvert år," siger Rami Jensen.
Investeringerne i vækst fortsætter
For at imødekomme det stigende antal kunder og JYSK-butikker investerer JYSK i to nye topmoderne distributionscentre.
Byggeriet af det første i Lelystad i Holland startede i løbet af sommeren og vil blive certificeret i henhold til den internationale bæredygtighedsstandard LEED.
Distributionscenteret bliver 147.000 kvadratmeter stort med to højlagre med plads til 166.000 paller. Det er placeret i Lelystad for at reducere køreafstanden til butikkerne i Holland, Belgien, Storbritannien og Irland, og containere kan fragtes via pram meget tæt på.
Det andet topmoderne distributionscenter vil blive bygget i Almenara i det sydlige Spanien og vil erstatte det nuværende distributionscenter nær Valencia.
Det nye distributionscenter vil være meget lig det i Holland og vil levere varer til de flere end 150 butikker i Spanien, Portugal og Marokko.
"Med vores to nye distributionscentre styrker vi vores globale logistiksetup yderligere, så vi kan fortsætte med at levere gode tilbud på indretning til hjemmet til vores voksende antal kunder, og når vi udvider til nye lande," siger Rami Jensen.
JYSK offentliggør torsdag den 28. november sin årsrapport med udviklingen i indtjening for regnskabsåret 2023/24.