Det er kort tid siden, at en noget rystende sag omhandlende Jyske Bank så dagens.
Mellem december 2019 og september 2022 har Jyske Bank opkrævet negative renter hos deres kunder, på en eller flere konti, lød meldingen fra Finans.
Blandt de forskellige konti der er tale om, findes kunders opsparingskonti - men er kunderne selv klar over det?
Det er det forbrugerombudsmanden nu har stævnet banken for, så det kan vurderes, hvorvidt de gældende kunder har givet deres aktive accept til banken om dette.
Ydermere lyder stævningen også på, at der ønskes undersøgelse af rentevilkårene for bankens basale indlåns- og betalingskonti, men nu har banken svaret igen.
Jyske Bank bryder tavsheden
I forretningsbetingelserne, som var gældende for de omtalte privatkunder, stod det tydeligt, at renten var variabel, og at den kunne laves om under særlige omstændigheder.
Sådan lyder bankens ord som respons til stævningen fra Forbrugerombudsmanden, skriver B.T.
“Som følge af dette og en række andre grunde er det Jyske Banks opfattelse, at banken var berettiget til at indføre og opkræve negative renter”, skriver banken og fortsætter:
“Også på de konti, som Forbrugerombudsmandens sag mod Jyske Bank omfatter.”
Jyske Banks melding til trods skal det undersøges om den store bank var berettiget til at opkræve de negative renter, hvilket Forbrugerombudsmanden, som tidligere nævnt, påstår, at banken ikke havde.
Banken har, udover at sige, at alt er gjort efter bogen, meldt ud, at opkrævningen af de negative renter skete i kølvandet på at ‘centralbankerne havde haft negative renter i en årrække’.
Det vides endnu ikke, hvornår sagen skal have en afgørelse.