Mange danskere er begyndt at forholde sig til kødsituation, hvor borgere i stigende grad er begyndt at forholde sig til dyrevelfærd og udledning i forbindelse med produktionen af kødet.
Selvom efterspørgslen vokser både lokalt og globalt, viser danske forbrugere sig at være skeptiske over for plantebaseret mad, især når det sælges som en direkte køderstatning.
Det har gjort, at det norske selskab Orkla, der har forsøgt at bringe plantebaserede kødalternativer ud til de danske middagsborde gennem mærket Naturli’, nu har set sig nødsaget til at ændre kurs efter 14 år.
Det fortæller Stine Overgaard, innovationschef hos Orkla, til Berlingske.
Hos Orkla, der er Nordens største leverandør af mærkevarer med brands som Kims, Beauvais og Bänke, har erfaringerne på det danske marked været en øjenåbner.
Ifølge Stine Overgaard er selskabet klar over, at de har misforstået danskernes opfattelse af plantebaseret mad.
”Når vi spørger de danske forbrugere i dag, er det her med 'plantebaseret' mad lidt mystisk, medmindre man har valgt at leve som veganer eller vegetar. Derfor skal vi have det afmystificeret,” siger hun til Berlingske.
Strategien ændres nu, og Orkla vil fremover lægge fokus på produkter, der ikke forsøger at imitere kød, men snarere præsenterer grøntsager og korn som hovedingredienser i deres naturlige form.
Orkla kalder det "anden generation" af køderstatninger, og en af de nye varer vil eksempelvis være en plantebøf med grøntsager og fermenterede rugkerner.
Det betyder, at der i mindre grad end nu vil være produkter som plantebaserede hakkebøffer, der er ultraforarbejdede - et andet punkt, hvor de danske forbrugere gennem årene er blevet markant mere opmærksomme.
Orkla håber, at deres ændrede tilgang vil ramme bedre i tråd med danskernes præferencer og åbne for en større forståelse og interesse for plantebaserede produkter, der står ved deres egen smag og oprindelse.