Klagerne vælter ind: Både Rema Rema 1000, Netto og mange andre er involveret

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Det ville være synd at sige, at der var få klager.

Lige nu læser andre også

Det er ikke gået nogens næse forbi, at digital betaling vinder mere og mere indpas, og at kontanters rolle er blevet mindre, end den var engang.

I kølvandet på at det kom frem, at 1000-kronesedlen ikke vil være gyldig efter den 31. maj i 2025 har en række forbrugere mødt modstand, når de har forsøgt at betale med 1000-kronesedler i forskellige forretninger.

Det har ført til, at Forbrugerombudsmanden nu er oversvømmet med klager over virksomheder, der afviser disse sedler som betalingsmiddel.

Det skriver B.T.

Problematikken har nået et punkt, hvor Forbrugerombudsmanden har måttet informere de pågældende virksomheder om, at de på grund af manglende ressourcer ikke umiddelbart vil undersøge klagerne.

Ombudsmanden udtrykker dog, at de forbeholder sig retten til at genoptage sagerne, hvis lignende klager fortsætter med at strømme ind.

"Af ressourcemæssige årsager undersøger vi ikke, om I har overtrådt pligten til at tage imod kontanter, men vi forbeholder os ret til at tage sagen op til behandling på et senere tidspunkt, hvis vi modtager flere lignende klager", lyder beskeden.

Ifølge Forbrugerombudsmanden er det ulovligt at afvise 1000-kronesedler alene på grundlag af manglende byttepenge.

"Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af kontantkunder, og der må derfor ikke opstilles betalingshindringer, der alene gælder for kontantkunderne", skriver Forbrugerombudsmanden.

Situationen har skabt frustration blandt forbrugerne.

Flere supermarkeder, herunder Netto og Rema 1000, og endda et byggemarked har indført restriktioner, som enten helt afviser 1000-kronesedler eller kræver, at der handles for et minimumsbeløb for at imødekomme manglen på byttepenge.

Anbefalet til dig