Dagligvaremarkedet har været under lup gennem de seneste år.
Priserne er steget markant, og selvom de store spillere påpeger, at de prøver at presse dem ned igen, så er det svært at se som forbruger.
Winni Grosbøll, der er direktør i Forbrugerrådet Tænk, ser heller ikke de 'afgørende skridt', som Salling Group fremhæver i sin årsrapport for 2024.
Sådan skriver B.T.
Topchef i Salling Group, Anders Hagh, skriver i rapporten, at koncernen, som har Netto, Bilka og Føtex under vingerne, har imødekommet forbrugernes bekymringer over stigende leveomkostninger ved blandt andet at lancere priskampagner og presse leverandørerne.
"Ved at anerkende de stigende leveomkostninger som en primær bekymring for vores kunder, har vi taget afgørende skridt. Vi lancerede flere store priskampagner på essentielle dagligvarer og samarbejdede med leverandører for at sænke fødevarerpriser," lyder meldingen.
Winni Grosbøll påpeger, at det er svært for kunderne at finde hoved og hale i, hvem der egentlig skummer fløden på de høje priser, som stadig er at finde rundt omkring i landet:
"Jeg kan godt forstå, at kunderne undrer sig. Producenter, leverandører og dagligvarekoncerner skyder skylden på hinanden, når det gælder de stigende priser," udtaler hun.
Et tydeligt eksempel er Marabou-chokolade, som har haft markante prisstigninger - uden at Mondelez - producenten bag - vil tage ansvar.
Forbrugerrådet Tænk mener, at det er nødvendigt med et grundigt eftersyn af prisudviklingen, og at konkurrencemyndighederne bør inddrages.
Indtil videre fortsætter forbrugerne i hvert fald med at betale høje priser for alt fra smør til oksekød. Kun tiden vil vise, hvornår det vender.