Kommer med advarsel: Man SKAL gøre det

14/3/22 11:34

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Nu kommer der en advarsel til alle danskere.

Styrelsen for Patientsikkerhed lancerer i dag kampagnen om kosmetisk behandling ”Fillers uden filter”. Den gør opmærksom på, at man skal vælge en behandler eller klinik, der er registreret hos Styrelsen for Patientsikkerhed, hvis man ønsker at få en kosmetisk behandling. Det gælder også for mindre kosmetiske behandlinger som filler i læberne, hårfjerning med laser eller peeling med skrappe syrer.

Styrelsen for Patientsikkerhed oplever i stigende grad, at et ’sort’ marked for kosmetiske behandlinger udvikler sig – blandt andetpå sociale medier, hvor personer, der ikke er autoriseret og ikke er registreret til at måtte udføre kosmetiske behandlinger, reklamerer for det. Det oplyser Styrelsen for Patientsikkerhed i en pressemeddelelse.

Det går ud over borgerne, der risikerer at få væsentlige permanente komplikationer. Derfor lancerer styrelsen nu kampagnen ”Fillers uden filter”, der skal gøre borgerne opmærksomme på altid at vælge en registreret behandler eller klinik, der har tilladelse til at udføre kosmetisk behandling.

”Mange ved ikke, at man i Danmark skal være registreret hos Styrelsen for Patientsikkerhed for at lave kosmetiske behandlinger, og at det også gælder for mindre behandlinger som filler i læberne, hårfjerning med laser eller peeling med skrappe syrer. Der gives kun en sådan registret tilladelse, hvis behandlerne har de nødvendige faglige kvalifikationer. Vi vil gerne gøre borgerne opmærksomme på dette og opfordre til, at man altid tjekker, om ens behandler eller klinik er registreret hos os,” siger Henrik Kristensen, sektionsleder i Styrelsen for Patientsikkerhed.

Man kan tjekke, hvem der må udføre kosmetisk behandlinger ved at søge i autorisationsregisteret på styrelsens hjemmeside. Alle behandlere og klinikker, der må lave kosmetisk behandling, fremgår af registeret.

”Fillers uden filter”
Kampagnen ”Fillers uden filter” er målrettet personer fra 18 år og kører fra uge 11 og otte uger frem på de sociale medier, Facebook, Instagram og Snapchat. Den består af en række visuelle elementer, der viser en fejlslagen filler-behandling i læben, og en klar opfordring om at tjekke, om behandleren eller klinikken er registreret hos Styrelsen for Patientsikkerhed til måtte lave behandlingerne.

Det visuelle bliver ledsaget af en række spørgsmål, som skal gøre borgerne opmærksomme på at være kritiske, inden de vælger en kosmetisk behandler eller klinik.