Sagen var anlagt af Spangsberg Chokolade og United Drinks og understreger ifølge varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen, Henriette Vængesgaard Rasch, at virksomheder ikke uden videre kan lægge sig op ad andres varemærker i deres salg og markedsføring.
Det oplyser Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.
”Sagen her er interessant for mange, fordi den viser, at varemærker er vigtige og værdifulde for virksomheder, og at det kan være dyrt at krænke et varemærke,” siger hun, efter der er faldet dom i sagen, og Spritfabrikken Danmark ikke længere må sælge vodkashots med navnet ”SMÅ UGLER”.
Det er disse ugler konflikten handler om. Foto: Spangsberg
Med dommen har Sø- og Handelsretten slået fast, at ”BLÅ UGLER” er et beskyttet varemærke og ikke en betegnelse for en bestemt smag, sådan som Spritfabrikken Danmark påstod. Retten vurderede også, at varemærket ”SMÅ UGLER” lignede ”BLÅ UGLER” for meget, og at brugen af ”SMÅ UGLER” derfor krænkede varemærket.
Spangsberg Chokolade og United Drinks ejer varemærket ”BLÅ UGLER” for henholdsvis ”konfektureprodukter”, der bl.a. omfatter bolsjer, og ”alkoholholdige drikke” og har siden 2017 indgået et samarbejde om produktserien Nørregade shots og varianten ”BLÅ UGLER”.
I 2019 introducerede Spritfabrikken shotdrikken ’SMÅ UGLER’ "med smag af blå ugler” og ”er baseret på smagen af blå ugler”, som der stod på flaskerne. Men den markedsføring har Sø- og Handelsretten nu vurderet er en krænkelse af Spangsbergs og United Drinks’ varemærkeret.
Kan koste dyrt
Når et navn går fra at være et varemærke til en almindelig betegnelse, er der tale om såkaldt ”degeneration”. Den udvikling sker, hvis vi efter længere tids brug af et ord glemmer, at der oprindeligt var tale om et varemærke, så varemærket er blevet synonym med varen selv, som det f.eks. kendes fra grammofon, der engang var et beskyttet varemærke.
”Det vil altid være en konkret vurdering, om et varemærke er blevet degenereret, eller om det fortsat er et beskyttet varemærke. Det er derfor ikke muligt at sætte generelle håndfaste retningslinjer op for degeneration,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Hun anbefaler virksomheder, der står foran en produktlancering, at gøre deres hjemmearbejde grundigt og indtænke varemærker i lanceringsstrategien.
”Tjek markedet for andres varemærker, søg vejledning hos Patent- og Varemærkestyrelsen og overvej, om du skal have hjælp hos en rådgiver. Ellers kan det i sidste ende koste dig dyrt i form af omkostninger til en retssag, erstatninger og tabt investering i markedsføring af et varemærke, som du ender med at må trække tilbage,” siger Henriette Vængesgaard Rasch.
Spritfabrikken Danmark må nu tilbagekalde alle spiritusprodukter med navnet ”SMÅ UGLER” fra barer, butikker og restaurationer. Virksomheden må heller ikke fremover markedsføre spiritusprodukter med brug af billeder eller animationer af blå bolsjer, der er formet som ugler.
Desuden skal Spritfabrikken Danmark betale 400.000 kr. i erstatning samt sagsomkostninger på over 100.000 kr. til Spangsberg Chokolade og United Drinks.
Dommen kan i sin fulde form læses her. Det skal bemærkes, at ankefristen ikke er udløbet, og dommen derfor kan ankes.