Kongehuset kan afsende uheldigt signal: Bør kraftig overveje at fjerne dette

Af: Mie M.B

|

16/01/2024

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Ud af listen med hofleverandører er 19 af dem alkoholrelateret

Lige nu læser andre også

Organisationer som Alkohol & Samfund og Blå Kors retter nu opmærksomheden mod alkoholproducenter og vinhandlere, der bærer titlen "Leverandør til Det Kongelige Danske Hof". De mener, at dette sender et upassende signal og opfordrer det nye kongepar til at genoverveje prædikatet for virksomheder som Carlsberg og Kjær & Sommerfeldt. Det skriver DR.

Ida Fabricius Bruun, direktør i Alkohol & Samfund, argumenterer for, at hofleverandørtitlen fungerer som en anbefaling og blåstempling af alkoholprodukter, hvilket kan have negative konsekvenser. Morten Skov Mogensen fra Blå Kors Danmark deler bekymringen og understreger, at selvom kongeparret skifter, kan leverandørerne stadig bruge kronen i op til fem år.

Af de 109 virksomheder på hofleverandørlisterne relaterer 18 sig til alkohol. Diskussionen rejser spørgsmål om kongehusets sociale ansvar og ønsket om at fremme sundere valg. Kritikken udfordrer ikke kun alkoholindustrien, men også selve ideen om kongelig blåstempling af virksomheder.

Morten Skov Mogensen fra Blå Kors Danmark opfordrer kongeparret til at overveje, om alkoholproducenterne fortjener det kongelige rygstød, og om kongehuset bør fremme værdier, der går ud over alkoholkulturen. Med 140.000 danskere afhængige af alkohol og 585.000 med et skadeligt forbrug, mener kritikerne, at kongehuset kan spille en afgørende rolle i at påvirke samfundsnormer.

Diskussionen om kongelig blåstempling fik tidligere opmærksomhed i tobaksindustrien for 15 år siden, da tobaksproducenter mistede deres hofleverandørstitler. Det forestående tronskifte giver anledning til at revurdere hele konceptet af kongelige hofleverandører, men spørgsmålet om, hvorvidt danske bryggerier fortsat skal have denne ære, forbliver åbent.

Anbefalet til dig