Sociale medier har ændret måden, vi deler og modtager information på.
Det betyder også, at noget kan få massiv opmærksomhed på kort tid – både på godt og ondt.
En historie, et billede eller en video kan hurtigt gå viralt, og det har den københavnske restaurant Osteria 16 nu mærket på egen krop.
Sagen er den, at restaurantens ejer, Morten Kaltofts, har delt videoer af kreative pastaretter, som skaber stor vrede, da flere ser retterne som en hån mod italiensk madkultur.
Det skriver B.T.
(Artiklen fortsætter under opslaget)
Mens de omtalte videoer har fået god respons fra danskere, har de også fået italienere op i det røde felt.
Kommentarsporet er tilmed fyldt med vrede emojis og hårde ord fra de italienske brugere, der ikke føler sig underholdt, men derimod forargede over Morten Kaltofts frie fortolkning af klassisk, italiensk mad.
Blandt andet beskriver en bruger restaurantens pastaretter som 'hundeføde'.
Tager det ikke tungt
Selvom kritikken er hård, tager Morten Kaltoft det med ro.
"Jeg ved, at italienere kan være følelsesladede, jeg har beskæftiget mig med landet i mange år. Men jeg har aldrig sagt, at Osteria laver italiensk mad. Jeg bruger for eksempel meget ingefær og lime, som man ikke bruger i det italienske køkken," siger han til KøbenhavnLiv.
Restaurantejeren erkender dog, at han finder det ærgerligt, at videoerne møder kritik i Italien.
Heldigvis ser de negative kommentarer ikke ud til at påvirke restaurantens succes.
Osteria 16 har tre lokationer i København og tiltrækker fortsat mange gæster, der ser de kreative retter som en frisk fortolkning af klassisk comfort food.