Kronprinsessen "liker" godt online kammeratskab

04/04/2019

Christian Granhøj Skouboe

Foto: MaryFonden
”Jeg er en ’liker’, men jeg ’liker’ ikke alt … ” H.K.H. Kronprinsessen og flere end 220 børn fra Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole sang med, da Fri for Mobberi og HipSomHap præsenterede en ny sang, Liker, om at være en god kammerat på nettet.

Mest læste i dag

Børn færdes tidligt på internettet, og mange har adgang til smartphones, sociale medier og online computerspil allerede i 2. og 3. klasse. Men kommunikation i den virtuelle verden kan være svær, når man er nybegynder, og derfor skal børn have hjælp til at være en god kammerat på nettet.

Det var budskabet, da Fri for Mobberi i samarbejde med rapgruppen HipSomHap i dag præsenterede Liker, en helt ny sang til de ældste klasser i indskolingen.

”Nettet er i dag en naturlig del af børns liv – og ligesom de i skolegården kan have brug for hjælp til at afkode de sociale spilleregler, så skal de også lære, hvordan man er en god kammerat i de digitale fællesskaber,” siger direktør i Mary Fonden Helle Østergaard.

”Mange børn oplever, at andre skriver nogle grimme ting på sociale medier, og når de bliver lidt ældre, måske kommer til at dele billeder, de fortryder. Vi skal hjælpe børnene med at tænke sig om og være gode kammerater i det digitale univers, allerede før de bevæger sig ind i det,” siger national chef i Red Barnet, Dorthe Ploug Hansen.

Liker er en del af en række nye Fri for Mobberi-redskaber, som pædagoger og lærere kan bruge til at styrke børns sociale kompetencer og det gode børnefællesskab, når de bevæger sig i den digitale verden. Materialerne henvender sig til de ældste klasser i indskolingen og omfatter også adgang til beatet fra sangen og gode råd til børnene fra HipSomHap om, hvordan de kan skrive deres egen sang.

Sangen blev præsenteret i samarbejde med Fritidsinstitutionen ved Vibenshus Skole, som Kronprinsessen også besøgte i dag. Institutionen har siden 2014 brugt Fri for Mobberi i arbejdet med at styrke børnenes kammeratskab. Børn og voksne er optaget af de fire værdier – tolerance, respekt, omsorg og mod – blandt andet i musikstudiet, hvor børnene selv har rappet om mobning, og gennem computerspillet Minecraft, som pædagogerne bruger til målrettet at arbejde med de ældste børns venskaber og adfærd på nettet.

”Minecraft er en fantastisk måde at arbejde med digital dannelse og inkluderende fællesskaber. Børnene får øje på hinanden på tværs af forskelle og har det sjovt samtidig med, at de øver sig i samarbejde og i – gennem et pædagogisk fokus på Fri for Mobberi-værdierne – at træffe gode valg på vegne af dem selv og fællesskabet,” forklarer leder af fritidsinstitutionen Thomas Springer.

Liker og den tilhørende video kan ses på HipSomHaps YouTube-kanal. Håbet er, at det seje beat og budskabet om, at børn skal støttes i at færdes på de digitale medier, når bredt ud til børn og deres forældre.

Anbefalet til dig