Coop har taget en modig beslutning ved at åbne dørene til deres nye supermarkedskæde der forener SuperBrugsen, Kvickly, 365Discount samt en række Irma-butikker, og det har ikke undladt at vække opmærksomhed.
Mogens Bjerre, lektor på CBS og specialist inden for detailhandel, har reageret positivt på de første indtryk fra testbutikken i Hinnerup.
"Jeg synes faktisk, det flugter meget godt med det, jeg havde forventet. Og på mange måder synes jeg, at det ligger meget tæt på Coops DNA. Det er mange af de gamle dyder," udtaler Mogens Bjerre til B.T.
Han påpeger ændringer som en mere fremtrædende placering af frugt og grønt, øget fokus på økologi og en skaleret ned kødsektion, nu kaldet proteinmontren.
Mogens Bjerre bemærker også, at Coop tager et samfundsansvar og roser kæden for at sætte barren højt i en tid, hvor forbrugerne er opmærksomme på behovet for ændringer i madvaner og forbrug.
"Vi er alle klar over, at vores madvaner og forbrugsvaner skal ændres i fremtiden. Og det prikker Coop til med den her kæde," siger Mogens Bjerre.
Selvom Coop står over for økonomiske udfordringer, mener Bjerre, at tiden er moden til en fokusering på økologi, grøntsager og mindre kød. Han respekterer Coops ambitioner om at gå forrest og tage ansvar.
Dog udtrykker Mogens Bjerre bekymring for facadefarveskiftet til grønt og ser potentiale logistiske udfordringer i at skifte varer ofte i grøntafdelingen. Han er også spændt på kundernes reaktion på deli-afdelingen, der erstatter slagterafdelingen.
"Jeg er lidt skeptisk i forhold til, at de skifter farven på facaden til grøn. Det er sådan noget, der sker, når konsulenter kommer ind over," siger Bjerre.
Trods disse bekymringer er han generelt positivt stemt og opfordrer Coop til at stå fast på deres værdier og være forsigtige med at tilpasse kæden baseret på kundernes ønsker.