Duften af friskbagt brød og glasurfyldte fristelser fylder stadig butikkerne, men bag facaden knager økonomien. For andet år i træk er det ikke lykkedes Lagkagehuset at få tallene til at gå op – på trods af stigende omsætning og nye digitale tiltag. Det fortæller TV 2 Fyn.
Regnskabet for det seneste år viser et underskud på 94 millioner kroner efter skat. Det sker selvom omsætningen er steget med knap 8 procent og nu runder 1,575 milliarder kroner. Der er altså blevet solgt flere rundstykker og flødekager end tidligere – bare ikke med fortjeneste.
Samtidig har kæden, som i dag tæller 108 butikker i Danmark, investeret i nye løsninger for at fange endnu flere kunder. En ny app og webshop er blevet lanceret som led i strategien om at udvide den digitale tilstedeværelse og gøre det lettere at handle både morgenbrød og lagkager online.
Lagkagehuset blev grundlagt i 1991 og har i årenes løb udviklet sig fra lokal bager til landsdækkende kæde – og siden også med ambitioner i udlandet. Men stifterne har for længst forladt ejerkredsen. I 2017 blev forretningen solgt til to udenlandske kapitalfonde, som i dag styrer virksomheden.
De nye ejere har sat gang i en række ændringer, men indtil videre har det ikke været nok til at vende udviklingen. Det massive underskud viser, at det kræver mere end nye digitale løsninger at sikre en sund økonomi – også i en branche, hvor danskerne ellers sjældent holder sig tilbage med at købe søde sager.