Landets dagligvarebutikker i alvorligt problem: Så slemt står det til

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
En plage har ramt landets butikker, der nu får direktøren fra De Samvirkende Købmænd til at råbe vagt i gevær.

Mest læste i dag

Som taget ud af en moderne Robin Hood-fortælling, dog uden den ædle årsag, har butikstyverier i Danmark nået epidemiske proportioner, hvor dagligvarebutikker står over for en bølge af kriminalitet, der dræner dem for milliarder.

Med en stigning på svimlende 64 procent i anmeldte tilfælde siden 2021, ifølge Danmarks Statistik, er dette ikke blot en statistik; det er en krise, der rammer hårdt.

Det skriver B.T.

Jannick Nytoft, den administrerende direktør hos De Samvirkende Købmænd, sætter scenen med en bekymrende regnebræt: tab på op til to milliarder kroner om året.

"De her to milliarder går jo en til en ind på købmændenes bundlinje – det er dem, som taber de her penge. Der er ikke nogle forsikringsselskaber, der dækker den her omkostning. Så det er to milliarder kroner, som man taber på det her. Vi er ude i, at man taber mere på det her, end det samlede overskud er i hele branchen," lyder den bekymrende melding.

Det bemærkelsesværdige ved denne tyveri-pandemi er ikke blot dens omfang, men dens natur. Et dyk ned i tallene afslører en foruroligende strøm af gengangere, hvor to ud af tre tyverier er begået af personer, der har stjålet før.

Endnu mere chokerende er det, at en fjerdedel af disse tyvekoster har krydset grænsen til butikken mere end ti gange.

Dyrt kød, luksuskosmetik og spiritus af høj kvalitet topper listen over de mest eftertragtede varer, som sniges ud af butikkerne. Konsekvensen? En stigning i konfrontationer mellem ansatte og tyve, hvilket stiller supermarkeder over for en dobbelt udfordring: hvordan sikrer man varerne og samtidig opretholder en indbydende atmosfære for de ærlige kunder?

Supermarkederne har ikke ligget på den lade side. Med ansættelse af butiksdetektiver og installation af avancerede overvågningskameraer kæmper de tilbage. Men denne kamp er mere end en balancegang mellem sikkerhed og service; det er en kamp for at bevare den tillid og det miljø, der gør detailhandel mulig.

Anbefalet til dig