Landsdækkende kæde politianmeldes for at vildlede kunder

04/11/19 09:00

Christian Granhøj Skouboe

Jem & fix svarer i en skrivelse på politianmeldelsen. Foto: Shutterstock
Forbrugerombudsmanden har politianmeldt byggemarkedet jem & fix for ikke at have oplyst tilstrækkeligt om obligatoriske udgifter til blandt andet fragt på trailere og en reol. Forbrugerombudsmanden vurderer, at det er vildledende markedsføring i strid med loven.

Jem & fix har efter Forbrugerombudsmandens opfattelse overtrådt markedsføringslovens vildledningsforbud i forbindelse med oplysningen om prisen for trailere og en reol.

Det drejer sig om fire forskellige modeller trailere og en reol. Varerne er efter Forbrugerombudsmandens opfattelse markedsført i strid med loven på både selskabets hjemmeside og i dets tilbudsaviser i forskellige perioder siden juni 2017 for reolen og siden april 2018 for trailerne.

Blev ikke oplyst om 299 kroners fragt

Forbrugerombudsmanden fortæller i en pressemeddelelse, at man bl.a. modtog en henvendelse fra en forbruger.

Hun klagede over ikke at kunne købe en reol på selskabets hjemmeside til de 398 kr., der var oplyst som prisen, men skulle betale 299 kr. oveni til fragt, hvilket ikke var oplyst i forbindelse med visningen af reolen på hjemmesiden.

For så vidt angik trailerne var prisen oplyst eksklusive obligatoriske omkostninger til indregistrering, ekspeditionsgebyr og fragt med stor, rød skrift, mens den samlede pris var oplyst med mindre, sort skrift. Man kunne dog ikke købe trailerne uden at betale den samlede pris.

Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Når Jem & Fix ikke tydeligt oplyste om obligatoriske udgifter til fragt sammen med kontantprisen, fik det produktet til at fremstå billigere, end det reelt var. Det er problematisk, da det kan tilskynde forbrugerne til at foretage køb baseret på et fejlagtigt indtryk af prisen.”

Jem & Fix synes politianmeldelse er ærgerlig

Hos jam & fix afventer man dommerens afgørelse for at finde ud af, om markedsføringsloven er overtrådt. 

"Det er vigtigt for jem & fix at understrege, at det er Forbrugerombudsmandens vurdering, at vi har overtrådt markedsføringsloven, men det er domstolene, der tager stilling til om markedsføringsloven er overtrådt eller ej," skriver jem og fix på i en skrivelse i forbindelse med politianmeldelsen.

Kæden mener desuden, at retningslinjerne for markedsføring kunne være klarere. 

"Overordnet har vi savnet klare retningslinjer for, hvordan vores priser kommunikeres korrekt til markedet, og vi er glade for, at vi nu får tvivlen afklaret. Vi er derimod kede af, at Forbrugerombudsmanden har valgt at indgive en politianmeldelse i stedet for at tage dialogen med os, hvilket hun har mulighed for iflg. markedsføringsloven."

Om Markedsføringslovens regler om prisoplysning

  • Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 6, skal prisen for et produkt oplyses inklusive moms og afgifter. Det betyder også, at alle uundgåelige tillæg og gebyrer skal indregnes i prisen.
  • Ifølge markedsføringslovens § 6, stk. 2, nr. 7, skal der oplyses om yderligere omkostninger vedrørende fragt, levering eller porto, i det omfang sådanne omkostninger pålægges.
  • Hvis omkostningerne til fragt, levering eller porto ikke med rimelighed kan beregnes på forhånd, fastslår markedsføringslovens § 6, stk. 3, at det skal oplyses, at disse omkostninger kan forekomme. I forbindelse med internethandel kan det for eksempel gøres ved, at der lige under prisen skrives ”Plus leveringsomkostninger” og oplyses et link til en side, hvor det fremgår, hvordan leveringsomkostningerne beregnes.
  • Oplysningerne om fragt skal fremgå første gang, prisen for produktet vises. Det er således ikke tilstrækkeligt, at forbrugeren først skal klikke sig videre til eksempelvis produktsiden, før oplysningerne gives.
  • Det er desuden ikke kun tilfælde, hvor oplysningerne helt er udeladt, som er ulovlige. Det er også i strid med loven, hvis oplysningerne gives på en uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig måde. Det fremgår af markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det betyder, at oplysningerne om fragt skal fremgå lige så tydeligt som selve prisen for produktet, hvis produktet ikke kan købes uden at betale fragt.
  • Det er en betingelse for, at § 6 er overtrådt, at markedsføringen er egnet til at påvirke forbrugernes økonomiske adfærd, jf. markedsføringslovens § 8.