Langer ud efter Coop: "Det er meget trist for dyrevelfærden"

03/5/22 05:30

Sarah Steenfeldt

Foto: Shutterstock
Coop ender på en klar sidsteplads.

Dyreværnsforeningen Anima offentliggør i dag en rapport om slagtekyllingers velfærd i dansk detailhandel. Undersøgelsen viser, at discountkæderne Aldi og Lidl tager føringen mens Coop ender på en meget klar sidsteplads.

Coops enorme salg af turbokyllinger er hovedårsagen. Samtidig lancerer Anima en kæmpe kampagne med outdoor skærme, annoncer og reklamefilm, der skal skubbe udviklingen i detailhandlen fremad.

Coop er på syvende og sidstepladsen, og Aldi og Lidl har lagt sig i front. Så kort kan Animas nye rapport om dyrevelfærd for kyllingerne i detailhandlen opsummeres. Og forskellen er tilmed stor. Aldi har scoret 30 point ud af ca. 55 mulige imens Coop blot har fået 12,5 point. Den dårlige placering skyldes først og fremmest om, at Coop fortsat vil sælge mange millioner turbokyllinger de kommende år.

Det oplyser Anima i en pressemeddelelse. 

”Vi har overordnet set oplevet en fornuftig udvikling de sidste par år, hvor den ene kæde efter den anden har startet en udfasning af de frygtelige turbokyllinger, ligesom vi så buræg forsvinde fra butikkerne nogle år siden. Desværre ser vi også, at Coop halter så meget bagefter at det fungerer som en bremseklods for at forandre kyllingeindustrien. Det er meget trist for dyrevelfærden,” udtaler Thorbjørn Schiønning, kommunikationschef hos Anima.

Anima lancerer stor kampagne

Anima indrykker i den kommende tid annoncer i Politiken og 14 andre aviser for at vise resultaterne fra rapporten. Derudover har foreningen igangsat en kæmpestor outdoorkampagne med over 60 digitale skærme i hele Danmark inkl. Rådhuspladsen, Nørreport samt Nordens største skærm i Odense på 270 kvm og Aalborgs største skærm.

Skærm på Rådhuspladsen med opfordring til Coop om at droppe alle turbokyllinger. Foto: Anima

Skærm på Rådhuspladsen med opfordring til Coop om at droppe alle turbokyllinger. Foto: Anima

Desuden udsender Anima en række film, som vil blive spredt på sociale medier og tv-reklamer. Budskaberne vil hovedsageligt handle om at råbe Coop op og bede dem ”komme ind i kampen.” Der vil også blive sendt rosende budskaber til Aldi og Lidl for at være gået længst for kyllingernes velfærd indtil nu.

Anima vil løbende rangere supermarkederne indtil alle er kommet i mål med en omlægning til den anerkendte standard, European Chicken Commitment. Standarden sikrer langsommere voksende kyllinger, bedre pladsforhold samt miljøberigelse.

Turbokyllinger har fået deres navn efter deres eksplosive vækst fra 50 gram til over 2 kg på under fem uger. Denne vækst betyder blandt andet at gangbesvær, nedsat immunforsvar, organsvigt og højere dødelighed er kendte problemer i produktionen.

Aldi som ligger øverst i Animas rangering udtaler følgende:

”Vi er stolte over at blive anerkendt for at have gjort de største fremskridt for dyrevelfærden for kyllinger. Vi har ikke tænkt os at hvile på laurbærrene, og vi håber også, at vores kollegaer i branchen følger trop, da det vil betyde endnu mere udvikling for dyrevelfærden,” udtaler Katrine Milman, CSR chef i Aldi Danmark.

Sådan scorer detailaktørerne:

Aldi: 30

Lidl: 29 

Dagrofa: 26,5

Nemlig: 25

Salling: 22

Rema 1000: 21,5

Coop: 12,5