Lars fik uventet regning fra Skat: Da han kiggede på betalingsfristen, tabte han kæben

Nyheder
Foto: Shutterstock
Hvordan er det overhovedet muligt?

Lige nu læser andre også

Lars Henrik Buschman, der er regnskabschef i eget firma, blev forundret, da han modtog et opkrævningsbrev fra Skattestyrelsen.

Han havde glemt at indberette et momsgebyr på 65 kroner, men det var ikke beløbet, der for alvor fik ham til at spærre øjnene op – det var fristen.

Brevet ankom den 7. marts, men betalingsfristen var allerede overskredet den 6. marts, hvillet betyder, at han var blevet pålagt seks øre i renter.

"Jeg tænkte fuck, den må jeg bare betale. Men så lagde jeg mærke til, at regningen skulle være betalt i går," siger Lars Henrik Buschman til B.T.

Selvom beløbet er minimalt, ser han det som en principsag. Han frygter, at virksomheder med større beløb bliver ramt endnu hårdere af sådanne systemfejl.

Ikke første gang

Lars Henrik Buschman har tidligere oplevet præcis samme scenarie.

For halvandet år siden modtog han et lignende brev med en rykker for et manglende momsgebyr på 65 kroner. Dengang kontaktede han Skattestyrelsen, men fik ingen klar forklaring.

"For halvandet år siden oplevede jeg præcist det samme. Med det samme beløb. Her kontaktede jeg Skat, men de kom ikke med noget konkret svar på, hvorfor fejlen var sket. De vidste det ikke. De sagde, at jeg ikke skulle regne med at blive opkrævet de seks øre i rente, men det gjorde jeg alligevel," fortæller han.

Skattestyrelsen anerkender problemet

Ifølge fagdirektør i Skattestyrelsen, Peter Thorgaard, er der noget om snakken.

Visse gebyrer skal nemlig betales samme dag, som de bliver udsendt. Det betyder, at virksomheder risikerer at få breve, hvor betalingsfristen allerede er overskredet.

Peter Thorgaard anerkender, at det er problematisk og understreger, at de er i gang med at kigge på løsninger.

Anbefalet til dig