Flere og flere danskere ønsker at spise mindre kød. I en undersøgelse fra Coop Analyse og Dansk Vegetarisk Forening (2023) angiver 66 % af danskerne i alderen 18-74 år og 76 % af de unge mellem 18 og 34 år, at de ønsker at spise mindre kød, og 40 % af danskerne havde i 2022 mindst en kødfri dag om ugen*.
Disse faktorer gør det essentielt for dagligvarekæder at have et bredt sortiment af plantebaserede produkter, og det er der efterhånden mange, som har. Men Lidl har altså det allerbedste blandt discountkæderne, for lørdag vandt de prisen som Årets plantebaserede discountsupermarked.
Det oplyser Lidl i en pressemeddelelse.
Projektleder for plantebaseret økologi til detailhandlen, Plantebaseret Videnscenter, Marie Luja Rasmussen, var til stede ved prisoverrækkelsen og kom med følgende begrundelse for, hvorfor Lidl er vinder af prisen:
“Lidl vinder prisen som Årets plantebaserede discountsupermarked, da de differentierer på priserne på de plantebaserede produkter, andelen af plantebaserede kødalternativer og placeringen af de plantebaserede produkter ved siden af de animalske produkter, så det er nemt for forbrugerne at træffe et mere klimavenligt valg, men der er stadig plads til forbedring i form af at øge det økologiske sortiment.”
Lidl vinder, efter at Dansk Vegetarisk Forening har lavet sin store årlige plantebaserede supermarkedsundersøgelse, hvor de har undersøgt 12 supermarkeder og bedømt dem ud fra 122 parametre blandt andet størrelsen af udvalget, prisen, økologi og meget mere. Indkøbsdirektør hos Lidl, Maria Lovecchio, er stolt over, at Lidl for andet år i træk vinder prisen som Årets plantebaserede discount-supermarked:
"Jeg er meget glad og stolt over prisen. Den er et bevis på, at vi de seneste år er lykkes med en bevidst strategi, hvor vi har profileret de plantebaserede alternativer i vores butikker endnu mere, hvilket også er et klart billede på, at vi ønsker at fortsætte med at udvide dette fokus,” fortæller Maria Lovecchio og fortsætter:
“Vores mange dygtige kollegaer arbejder hver dag hårdt og kontinuerligt for at udvide vores veganske og vegetariske sortiment, så vi kan imødekomme kundernes efterspørgsel efter plantebaserede alternativer. Derfor er det fantastisk med denne anerkendelse fra Dansk Vegetarisk Forening af vores hårde arbejde.”
Lidl har i dag flere end 70 vegetariske eller veganske alternativer i sit sortiment. I arbejdet med udviklingen af sortimentet kigger dagligvarekæden både nationalt og internationalt for at finde inspiration til nye varer. Lige nu arbejder Lidl blandt andet på at få en vegansk ”fraiche”, vegansk snackpølse, veganske færdigretter fx bolognese og carbonara, økologisk tofu samt veganske grillpølser til sommersæsonen 2024.