Lidl med stor ændring

14/02/2023

Ida Hansson

Foto: Shutterstock
Lidl fjerner børnemarkedsføring af fødevarer, der af sundhedsorganisationen WHO anses som usunde.

Mest læste i dag

Som et led i Lidls strategi om at sætte mere fokus på bevidst ernæring stopper dagligvarekæden inden udgangen af 2023 markedsføring af usunde fødevarer med en høj andel af mættede fedtsyrer, sukker eller salt rettet mod børn i tilbudsaviser, reklamespots etc. Derudover fjerner dagligvarekæden børnemotiver på flere end 55 usunde fødevarer fra eget sortiment såsom kiks, saft og morgenmad inden udgangen af 2025, men beholder motiverne på sunde fødevarer fx æbler med et abe-motiv på.  

Dagligvarekæden oplyser, at man til særlige højtider som jul, påske og halloween, som er særlige festdage i børnenes liv og ikke et udtryk for hverdagsadfærd, har besluttet at gøre en undtagelse herunder eksempelvis chokoladejulemænd og påskeharer.  

”Det er et supervigtigt tiltag” 

Og det giver god mening at ændre i markedsføringsstrategien, da undersøgelser viser, at gode kostvaner allerede begynder i barndommen. Ofte er markedsføring af fødevarer henvendt til børn og unge forbundet med et højt indhold af fedt, sukker og salt, og det kan påvirke deres madpræferencer, og derfor er Lidls indsats meget kærkommen, fortæller direktør i Hjernesagen, Birgitte Hysse Forchhammer i en pressemeddelelse.

“Lidls mål om at fjerne sin markedsføring af usunde fødevarer til børn er et super vigtigt tiltag, som vi bakker meget op om. Der er udført studier, som viser, at vi i meget høj grad påvirkes af ubevidste mekanismer, og at vores hjerner modtager og bearbejder langt mere information, f.eks. i forbindelse med reklamer og markedsføring, end vi selv er bevidste om,” og hun fortsætter:  

”Mindre børn i aldersgruppen 0-15 år er ubetinget mere modtagelige, fordi deres frontallapper er mindre udviklet end hos unge og voksne mennesker, derfor er de generelt mere eksponeret for reklamepåvirkning, hvorfor vi bakker op om Lidls initiativ.” 

Bevidst ernæring kræver øget gennemsigtighed

Som Europas største dagligvarekæde, der på dansk plan har 139 butikker, bidrager Lidl med mange produkter til danskernes kost. Frem mod 2025 sætter dagligvarekæden et aktivt fokus på bevidst ernæring og i den forbindelse give kunderne bedre forudsætninger for at spise sundere og mere miljøbevidst til gode priser. 

”Vi har som dagligvarekæde en vigtig formidlerrolle mellem fødevareproducent og kunde. Derfor ser vi det også som vores sociale ansvar i endnu højere grad at fremme sunde produkter overfor vores kunder og sikre, at det hverken er for kompliceret eller dyrt at vælge det til. Bevidst ernæring kræver øget gennemsigtighed, og derfor kommer vi frem mod 2025 til at lave nye tiltag på vores egne produkter,” fortæller Rasmus Pape, indkøbsdirektør i Lidl. 

Helt konkret vil Lidl løbende øge sit allerede brede sortimentet af plantebaserede proteinkilder, heriblandt private-labelserien Vemondo, som i dag består af flere end 70 produkter, og som dagligvarekæden oplever en stigende interesse for. Herudover vil Lidl blandt andet reducere mættede fedtsyrer, tilsat sukker og salt samt konserveringsmidler og farvestoffer i deres egne produkter. Sideløbende øger dagligvarekæden også fuldkornsandelen og fuldkornssortimentet på egne mærker.  

Anbefalet til dig