Mange virksomheder mangler nødvendig registrering før Brexit. Det fortælles i en pressemeddelelse fredag.
Toldstyrelsen opfordrer derfor virksomheder, der mangler import- og eksportregistrering, til at handle nu.
Med fire uger til at overgangsperioden mellem Storbritannien og EU udløber, mangler flere tusinde danske virksomheder fortsat at få nødvendige registreringer på plads. Uanset udfaldet af forhandlingerne mellem parterne kan danske virksomheder ikke handle med Storbritannien fra 1. januar 2021 uden en registrering som importør og eksportør.
Potentielt er der tale om flere tusind virksomheder, der kan komme i klemme. Derfor har Toldstyrelsen i samarbejde med Skattestyrelsen i dag sendt nyhedsbreve med informationsmateriale til over 30.000 virksomheder, der handler med Storbritannien i dag.
"Rigtig mange virksomheder har gjort brug af Toldstyrelsens tilbud om vejledning, men som det ser ud nu, vil flere tusind virksomheder mangle en import- eller eksportregistrering, når overgangsordningen løber ud. Det kan give dem store udfordringer, når de fra 1. januar skal have varer til og fra Storbritannien. Derfor går vi i dag ud og opfordrer kraftigt til at lade sig registrere sig som importør og eksportør hurtigst muligt," siger kontorchef i Toldstyrelsen, Henrik Pagh Kold.
Virksomheder er i tvivl
Opfordringen falder nu, fordi der ved registreringen som importør og eksportør på hjemmesiden virk.dk kan være sagsbehandlingstid.
I en mindre rundspørge til danske virksomheder har Toldstyrelsen spurgt til virksomhedens forberedelser. Her udtrykker næsten en tredjedel af de adspurgte virksomheder usikkerhed i forhold til at være tilstrækkeligt informeret.
"Jeg forstår godt, at mange virksomheder er i tvivl om, hvad man skal gøre i den nuværende situation. Brexit er nyt for alle, både for virksomheder og myndigheder. Vi kan ikke forudsige alt, men jeg vil gerne opfordre dem, der er i tvivl om hvordan man kan forberede sig på toldområdet, til at kontakte os på vores Brexit-hotline eller via vores hjemmeside," siger han.