Et Facebook-opslag fra Kvickly i Silkeborg har sat gang i diskussionen.
Supermarkedet opfordrer direkte kunderne til at købe sodavand, der ikke har forbindelse til USA’s tidligere præsident Donald Trump.
"Trumpfri zone" i Kvickly
I opslaget, som er delt på sociale medier, reklamerer Kvickly for den danske sodavand Jolly Cola med tekster som "TRUMP FRI SODAVAND = JA TAK" og "TRUMP FRI ZONE".
Opslaget kommer i en tid, hvor flere danskere fravælger amerikanske produkter – en tendens, der kun er vokset i takt med den stigende utilfredshed med Trump.
Selvom flere dagligvarekæder, herunder Salling Group, har markeret europæiske varer med særlige symboler, er det første gang, en butik direkte reklamerer med, at et produkt er "Trumpfrit".
Coop reagerer på opslaget
Spørgsmålet er, om Kvickly i Silkeborg har taget budskabet for langt?
B.T. har spurgt informationsdirektør i Coop, Jens Juul Nielsen, om det er en bevidst strategi fra koncernens side.
"Nej, vi har ikke planer om at blande os i, hvad den amerikanske præsident gør, men vi er som altid optagede af at give vores kunder gode tilbud som her i Silkeborg," siger han.
Han fastslår samtidig, at lignende formuleringer ikke skal forventes at blive brugt i andre Kvickly-butikker.
Jolly Cola oplever boom
Uanset motivet har Jolly Cola oplevet en markant stigning i salget.
I sidste uge solgte Coop dobbelt så meget af den danske sodavand som normalt.
Det tyder på, at flere danskere bevidst fravælger amerikanske varer til fordel for danske alternativer.