Danske borgere nu er nødt til at være ekstra påpasselige, når de færdes online.
Svindlere finder konstant på nye svindelnumre, som har til formål at skaffe følsomme oplysninger fra uskyldige borgere.
Selvom der ofte bliver advaret imod diverse svindelnumre, hænder det alligevel, at nogen ryger i fælden.
Derfor gælder det også om at spidse ører, når der udsendes en advarsel via 'Mit digitale selvforsvar' - og det er netop sket.
Passer ikke
Denne gang er det Matas, der udsender en besked til sine mange kunder om, at elselskaber og forsikringsselskaber hævder at have samarbejde med kosmetikkæden.
Der er bare ét problem - det er nemlig ikke rigtigt.
"Vi oplever, at kunder bliver ringet op af elselskaber eller forsikringsselskaber, som siger at de har kunders kontaktoplysninger fra Matas i et samarbejde. Ved køb får man et Matas gavekort eller lignende med i købet," skriver Matas.
Sket før
Det er ikke ligefrem første gang, at Matas udsender en advarsel til sine kunder.
I slutningen af september var en falsk tilfredshedsundersøgelse i omløb. Undersøgelsen blev sendt ud via mail, og den så ud til at være fra enten Club Matas eller Matas Kundeservice.
Mailen startede med at ønske modtageren tillykke med, at vedkommende var blevet udvalgt til at deltage i en kundetilfredshedsundersøgelse.
Som tak for deltagelsen blev der lovet en gratis parfume - men her var der altså også tale om svindel.
Det kan du læse meget mere om i artiklen herunder.