Det er ikke nogen hemmelighed, at for høj fart er et stort problem i trafikken.
Derfor faldt det også på et tørt sted, da politiet tilbage i 2019 gjorde det muligt i landet 12 politikredse, at bestille en betjent til eksempelvis at foretage færdselskontroller.
Ordningen har da også vist sig at være særdeles populære blandt danskerne, der har bestilt en betjent over 20.000 gange siden 2020.
Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.
Det viser en ny opgørelse, som Rigspolitiet har udleveret til Gjensidige.
Opgørelsen omfatter også henvendelser om eksempelvis at få en betjent ud og fortælle om andre forebyggende indsatser, men langt størstedelen af de mange henvendelser drejer sig om hastighedskontroller.
Henrik Sagild, direktør for skade i Gjensidige, lægger heller ikke skjul på, at det er blevet en succes for politiet og borgerne:
“Hvis man som borger oplever, at der meget ofte bliver kørt for stærkt i sit nærområde, så er det både en kilde til frygt for ulykker og frustration over, at der ikke bliver gjort nogen indsats for at dæmme op for det. Samtidig er det en vanskelig opgave for politiet at være til stede over alt i nærområderne, og her har ordningen med 'bestil en betjent' vist sig rigtig god”, siger han.
Opgørelsen fra Rigspolitiet viser dog samtidig, at der i år og sidste år er sket et fald i antallet af henvendelser fra borgerne. Hvor der i 2020 og 2021 var knap 8000 henvendelser årligt, så faldt det sidste år til omkring 5000.
Med godt 1300 henvendelser i årets første fire måneder er der udsigt til et lignende antal i år:
“Selvom politiet gør en stor indsats for at forbedre trafiksikkerheden, så er et godt samarbejde med borgerne et utroligt vigtigt redskab til at opnå viden og sætte ind de rigtige steder. Derfor kan jeg kun opfordre til, at man overvejer at bruge ordningen, hvis man oplever utryghed i forbindelse med bilisters adfærd i sit nærområde”, siger han.