Mange danskere har oplevet stort problem med MitID: Sådan fikser du det

Nyheder
Foto: PR
Foto: PR
En løsning på problemet, som mange danskere har oplevet, har nu set dagens lys.

Lige nu læser andre også

En lang række danskere har oplevet problemer med MitID, når de har forsøgt at logge ind på deres netbank eller gennemføre et online køb.

Brugere af Samsung og Google telefoner står i øjeblikket over for udfordringer med at anvende MitID-appen, der spiller en vigtig rolle i danskernes digitale identifikation.

Efter de seneste opdateringer rapporteres der om alvorlige fejl i MitID-appen, som berører ejere af Samsung Galaxy S21 og S21FE samt Googles Pixel 8 og Pixel 8 Pro telefoner.

Det skriver Komputer.

Problemet opstår især, når brugerne forsøger at godkende online køb eller logge ind på deres netbank. 

Appen meddeler en fejl, lukker ned, og brugerne modtager kort efter en sms fra MitID, der informerer om permanent spærring.

MitID har identificeret fejlene. De befinder sig primært i Samsung-telefoner med Android 13 og i Googles telefoner med version 3.2.1. af MitID-appen.

På MitIDs officielle hjemmeside rådes brugere til at lade være med at opdatere MitID-appen til version 3.2.1 på Google-telefonerne, indtil problemet er løst.

Sådan løser du problemet

For dem, der allerede er blevet ramt af fejlen og spærret fra MitID, er den eneste løsning at genaktivere MitID. 

Dette kan gøres på MitID.dk eller ved at kontakte Borgerservice. 

Alternativt kan brugere med et pas ved hånden udføre genaktiveringsprocessen direkte på deres telefon ved at gøre følgende:

  • Åbn MitID-appen, og vælg Indstillinger.

  • Vælg Fjern bruger.

  • Tilbage i indstillingerne trykker du på Aktiver MitID.

  • Vælger pas/ID kort.

Samsung har imidlertid allerede udsendt en sikkerhedsopdatering til Samsung Galaxy S21 og S21FE, der retter fejlen med MitID. 

Brugere opfordres til straks at opdatere deres telefoner.

Anbefalet til dig