Lørdag eftermiddag oplevede Danske Bank et nedbrud, der sendte bølger gennem det digitale betalingslandskab i Danmark.
Nedbruddet, der indtraf omkring klokken 16.30 og varede i cirka en time, påvirkede tjenester som Netbank, Mobilbank og ikke mindst Mobilepay, som har over 4,4 millioner brugere i Danmark.
Og selvom Danske Bank ikke har oplyst årsagen til de tekniske problemer, kaster episoden lys over den skrøbelighed, der kan være forbundet med en stadig mere digitaliseret økonomi.
Siden lanceringen tilbage i 2013 har MobilePay været en pioner inden for mobilbetaling i Danmark. Selvom konkurrenter som Apple Pay og Google Pay har gjort deres indtog i 2017 og 2018, forbliver MobilePay den mest populære løsning blandt danskerne.
Men popularitet kommer også med et ansvar, og lørdagens nedbrud rejser spørgsmål om, hvor robust denne infrastruktur egentlig er.
Ikke desto mindre varede nedbruddet kun en time og i skrivende stund er både Netbank, Mobilbank og Mobilepay tilbage i fuld vigør.