Du kender det måske. Man sidder der, bag rattet, en tidlig morgen, og tågen lægger sig som en dyne over landskabet.
Et enkelt eller to tryk kan gøre din bil mere synlig for dine medtrafikanter, men enten glemmer du det, eller også har du måske helt glemt, hvordan man gør.
Brug for en opfrisker?
I hvert fald er det ikke et særsyn, at mange biler kører med slukket tågelygte i tåget vejr, og en undersøgelse foretaget af YouGov for energiselskabet OK er med til at bekræfte tendensen, skriver OK i en pressemeddelelse.
I undersøgelsen svarer seks procent, at de ’aldrig’ benytter tågelygter, når der er dårlig sigtbarhed, mens 27 procent svarer, at de ’sjældent’ benytter dem. Groft sagt; hver tredje bilist glemmer mere eller mindre tågelygten.
”Når man tænker på, hvor sjældent man reelt ser en tændt tågelygte i trafikken, så er svarene måske ikke så overraskende. Så kan man genkende sig selv i statistikken, bør man bruge 10 minutter hjemme i indkørslen på at få styr på hvilken knap, der gør hvad, så man er lidt mere bevidst om funktionen næste gang, man kører i tåge,” siger Rasmus Boserup, kommunikationschef i OK, der har 675 tankstationer langs de danske veje, som fortsætter:
”Det kan jo hurtigt blive farligt, hvis man først skal til at finde ud af det, mens man kører bil,” tilføjer han.
For og bag
Tågelygten på bagenden af din bil er obligatorisk, mens tågelygter foran er et lidt nyere tiltag.
Det er ikke et lovkrav at tænde hverken de forreste tågelygter eller den bagerste, obligatoriske lygte ved lav sigtbarhed, men ifølge Rådet for Sikker Trafik øger tågelygterne trafiksikkerheden væsentligt.
”Tågelygter bagpå giver et meget kraftigt rødt lys, så bagfrakommende kan se dig i god tid, selvom det er tåget. Tågelygter foran gør, at du bedre kan se, hvad der sker foran dig, fordi du undgår, at vanddråberne i tågen reflekterer lyset fra forlygterne tilbage i dine øjne,” skriver rådet på sin hjemmeside.
Så hvornår skal de bruges?
Tåge er især et dominerende vejrfænomen om efteråret, men forekommer også i vinterhalvåret i Danmark, ligesom heftige regn- og snebyger gør. Det er her, tågelygten kommer ind i billedet, for i virkeligheden skal man mere tænke på tågelygten som en ’lav-sigtbarheds-lygte’.
En tommelfingerregel er, at hvis sigtbarheden kun rækker til næste markeringspæl på vejen, det vil sige 100 meter og derunder, så bliver tågen kategoriseret som tæt, og så bør du tænde tågelygterne.
Lige så snart sigtbarheden ikke længere er nedsat, bør du til gengæld slukke igen, da det skarpe lys kan virke blændende for andre bilister. Faktisk kan du få en bøde, hvis du ikke bruger tågelygterne korrekt. Det vil sige, du risikerer ikke en bøde, hvis du glemmer at tænde tågelygterne i tågen, men du kan risikere det, hvis du glemmer at slukke dem eller benytter dem i vejr, hvor det ikke er påkrævet.
Kort fortalt:
Tågeforlygter og tågebaglygter må kun anvendes i tåge, kraftigt regn- eller snevejr.
I lygtetændingstiden, det vil sige i mørke, skal du huske, at bilens lyskontakt skal være drejet til stillingen, som også giver almindeligt nærlys på bilen.
Du bør straks slukke tågelygterne, når du ikke længere kører i vejr med dårlig sigtbarhed
Kilde: Færdselsstyrelsen/OK
Besvarelser i befolkningsundersøgelse (1.001 adspurgte) foretaget af YouGov for OK i 2022:
Spørgsmål: Hvor ofte bruger du tågelygter, når du kører bil, og der er dårlig sigtbarhed? (Base: Har bil med tågelygter – 658)
Aldrig: 6 pct
Sjældent: 27 pct
Indimellem: 24 pct
Ofte: 22 pct
Altid: 19 pct
Ved ikke: 1 pct
Ikke relevant – kører aldrig bil: 1 pct