Med 2022-regnskabet leverer SOUNDBOKS 35 procent vækst i omsætning sammenlignet med året før. Væksten drives af fortsat international ekspansion på specielt det tyske og amerikanske marked.
Tyskland er i dag SOUNDBOKS’ største marked og udgør efter en kraftig vækst i 2022 nu 32 procent af omsætningen. Virksomheden har intensiveret fokus på markedet med både øget markedsføring og udvidelse af distribution på tværs af fysiske og digitale kanaler. Omsætningen i Tyskland er gennemsnitligt vokset med over 50 procent årligt de seneste tre år.
I modsætning til Tyskland, er omsætningen i USA udelukkende skabt via online salg, men er det næststørste marked for SOUNDBOKS med en fjerdedel af den samlede omsætning. Med en årlig omsætningsvækst på knap 50 procent de seneste tre år, ser administrerende direktør i SOUNDBOKS, Jesper Theil Thomsen, gode muligheder for at øge den amerikanske interesse i den danske højttaler:
“Vi er meget tilfredse med udviklingen i USA, som vi har opnået med en fokuseret online strategi. Vores prioritet er nu at udvide distributionen med salg i fysiske butikker gennem eksterne partnere. Vi bruger de erfaringer, vi har opnået i Danmark og Tyskland, hvor vores gode partnere er med til at styrke kendskabet til vores højtalere og vise, hvordan SOUNDBOKS kan styrke oplevelser og fællesskaber.”
Kontinuerlig vækst kræver omtanke og fokus
Komponentpriser og fragt tog på himmelflugt i det forgangne regnskabsår for mange virksomheder, og SOUNDBOKS var ingen undtagelse. Det oplyser Fuse Communication ApS i en pressemeddelelse.
“I lyset af en økonomisk opbremsning i Europa i andet halvår, har vi leveret en flot vækst, som vi er stolte af. Vi er dog i højere grad end ventet påvirket af ekstra omkostninger til komponenter, de ekstraordinært høje fragtrater, og en kraftigt stigende dollarkurs, som medvirker til et resultat for året på -15 millioner kroner. Resultatet ændrer ikke på vores langsigtede fokus og strategi. Vi ved, at påvirkningerne overvejende er midlertidige og de sidste fire år har vi lært, hvilke knapper i forretningen, vi skal skrue på, for at forbedre lønsomheden,” siger Michael Winther, der er finansdirektør i virksomheden.
“En usikker verdensøkonomi skal ikke stoppe os. Vi benytter den aktuelle situation til at forberede os til de kommende år, hvor vi skal tage de næste store skridt i udviklingen af selskabet. Vi planlægger derfor en lavere vækst i 2023. Vores mål er at skabe en langsigtet international succes gennem profitabel vækst, og det kræver omtanke og fokus,” siger administrerende direktør, Jesper Theil Thomsen.
Virksomhedens danske omsætning udgør under 20 procent, men vokser fortsat.