Markedsførte alkohol over for børn: Nu får dansk festarrangør kritik

Af: Thea Andersen

|

22/12/2022

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Event for at have markedsført alkohol over for børn og unge i modstrid med retningslinjerne. Nævnet har desuden bedt Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen.

Mest læste i dag

Vi hjælper med at holde alt fra efterskolefester til fødselsdagsfester – lige hvad der passer jer, fikser vi!

Sådan lyder det i et Facebook-opslag fra festarrangøren Rive Event fra Roskilde. Opslaget ledsages af en film, som viser flasker med spiritus.

Da markedsføringen blandt andre retter sig mod efterskoleelever, som er i alderen 14-18 år, vurderer Alkoholreklamenævnet, at Rive Event, i strid med nævnets retningslinjer, markedsfører alkohol over for børn og unge, fremgår det af en pressemeddelelse.

I et andet opslag på Facebook har Rive Event reklameret for et ”Sommerparty” med farverige drinks ledsaget af markeringen 16+. Alkoholreklamenævnet betragter også disse billeder i tilknytning til markedsføring af et arrangement, der afholdes i et diskoteksmiljø, som alkoholmarkedsføring rettet mod mindreårige.

Alkoholreklamenævnet udtaler kritik af Rive Events markedsføring, og nævnet bemærker, at det er en skærpende omstændighed, at nævnet i marts 2022 udtalte kritik i en lignende sag om Rive Event vedrørende markedsføring af alkohol rettet mod børn og unge.

Børn, unge og alkohol hører ikke sammen, så det er meget alvorligt, at der her er tale om alkoholmarkedsføring målrettet unge helt ned til 14 år”, siger formanden for Alkoholreklamenævnet, Marlene Winther Plas.

Alkoholreklamenævnet har som følge af sagens konkrete indhold og omstændigheder anmodet Forbrugerombudsmanden om at vurdere sagen efter markedsføringslovens regler. Desuden vil nævnet i den kommende periode holde særligt øje med Rive Events markedsføring af alkohol.

Læs afgørelsen her.

Anbefalet til dig