Det er set før, at firmaer giver kunder mulighed for at optjene rabatter ved at deltage i spørgeskemaer eller tilfredshedsundersøgelser.
Et sådant tilbud om 'rabat' er dog også et format, som svindlere benytter sig af, for at få bankoplysninger fra kunder.
Sådan skriver Matas i en advarsel på forbrugerrådet tænks tjeneste Mit digitale selvforsvar.
Den lyder således:
Vi har opdaget en falsk tilfredshedsundersøgelse, som Matas ikke er afsender af. Den bliver tilsendt pr. mail, hvor Club Matas ligner at være afsender.
Intro tekst i mailen
"Hej
Tillykke! Du er blevet tilfældigt udvalgt til at deltage i vores kundetilfredshedsundersøgelse hos Matas. Din feedback er utroligt værdifuld for os og har spillet en betydelig rolle i at hjælpe os med at nå vores mål. Uden kunder som dig ville vores succes ikke være mulig.
Som en gestus for din tid og deltagelse vil vi gerne tilbyde dig en gratis parfume. Denne gave er vores måde at sige tak på og sprede glæde, uden forpligtelser."
Efter klik i mailen
Den leder til tilsyneladende Matas hjemmeside, men forklarer, at man kan vinde mellem 500 og 1500 kr. i parfumer.
Man skal indtaste sine kortoplysninger til sidst, og det koster 28 kr. at få parfumen leveret.
Det er vigtigt, at du ikke åbner links på siden eller udfylder dine oplysninger. Hvis du er kommet til at udfylde dine bankoplysninger, så skal du kontakte din bank og få spærret dit kort.
Foto: Mit digitale selvforsvar