Kunder i diverse forretninger opskriver sig ofte til diverse kunde- og loyalitetsprogrammer ved diverse forretninger og services. En af de steder, hvor mange har en kundekonto er den 263 butikker store kæde matas.
Nu melder Matas dog dårligt nyt.
Det skriver de i en pressemeddelelse.
For der er i øjeblikket nemlig svindlere, der udgiver sig for at være i samarbejde med Matas. "Vi oplever, at kunder bliver ringet op af elselskaber eller forsikringsselskaber, som siger at de har kunders kontaktoplysninger fra Matas i et samarbejde. Vi har ikke sådannne samarbejder, og videregiver ikke oplysninger til tredjepart." Skriver Matas i pressemeddelelsen.
Man skal derfor være særligt opmærksom og påpasselig, hvis man modtager sådanne opkald.
Det har desværre været et stigende problem i den seneste tid, at falske telefonopkald og phisingmails går i omløb, og forsøger at få oplysninger fra borgere.
Nets bringer her nogle gode tips til, hvordan man undgår phishing:
Forhold dig altid skeptisk til alle former for uopfordret kontakt, hvor du bliver bedt om at indtaste koder eller personfølsomme oplysninger. Nets, din bank eller offentlige myndigheder ville aldrig bede dig oplyse kortoplysninger, personlige koder eller NemID-talkoder – hverken over telefonen, per e-mail eller SMS.
Stol ikke blindt på afsenderadressen eller logo i en e-mail, da den let kan forfalskes, så den ligner en rigtig mail fra din bank, en offentlig myndighed eller Nets.
Klik aldrig på links i mistænkelige e-mails eller SMS'er. De kan føre til svindlerens hjemmeside, som kan være en tro kopi af den officielle hjemmeside. Hvis du er i tvivl, kan du besøge den officielle hjemmeside og logge ind via den (altså uden at bruge linket i mailen).
Tag aldrig billeder af dit NemID-nøglekort. Heller ikke selvom du bliver bedt om at sende det i en mail eller uploade via en hjemmeside. Svindleren har brug for koderne på nøglekortet for at kunne gennemføre sin kriminelle handling.
Brug altid din sunde fornuft, og tænk, før du klikker!