Meget få ved det: Det står WiFi for

Af: Ida Hansson

|

18/08/2023

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Et af de stiftende medlemmer af Wi-Fi Alliance er trådt frem for at fortælle, hvad WiFi faktisk betyder, og folk er yderst forbløffede.

Lige nu læser andre også

Det er noget, de fleste af os bruger på daglig basis, hvad enten det er til arbejde eller bare til at browse på TikTok, men mange ved faktisk ikke, hvad Wi-Fi egentlig betyder.

Faktisk står Wi-Fi på trods af populær mening ikke for noget overhovedet, som afsløret af en ekspert, der var involveret i navngivningsprocessen tilbage i 1990'erne.

Phil Belanger, som er blandt de stiftende medlemmer af Wireless Ethernet Compatibility Alliance, nu bedst kendt som Wi-Fi Alliance, har forklaret, at "Wi-Fi" blot var et af 10 navne foreslået af Interbrand, det verdensførende brandagentur, hyret af alliancen til at finde på navn og et logo.

En række mennesker mener, at Wi-Fi står for "wireless fidelity" - ligesom Hi-Fi står for "high fidelity", men dette kunne ikke være længere fra sandheden, da navnet faktisk ikke betyder noget som helst. Det skriver Mirror.

I et interview med Boing Boing udtalte Phil Belanger, at Wi-Fi "ikke er et akronym", og dykker ned i de marketingrelaterede årsager til, at det faktisk blev valgt.

"Vi havde brug for noget, der var lidt mere fængende end 'IEEE 802.11b Direct Sequence'. Interbrand skabte 'Prozac', 'Compaq', 'oneworld', 'Imation' og mange andre mærkenavne, som du har hørt om. De skabte endda firmanavnet 'Vivato'," fortalte han.

Den eneste grund til, at du hører noget om "Wireless Fidelity", er, at nogle af mine kolleger i gruppen var bange. De forstod ikke branding eller markedsføring. De kunne ikke forestille sig at bruge navnet 'Wi-Fi' uden at have en form for bogstavelig forklaring. Så vi gik på kompromis og blev enige om at inkludere slogan 'The Standard for Wireless Fidelity' sammen med navnet. Dette var en fejl og tjente kun til at forvirre folk og udvande brandet," tilføjede han.

Phil Belanger mener selv, at det var en tåbelig beslutning at bruge det - i hans øjne, meningsløse slogan.

"Vi hyrede Interbrand til at komme med navnet og logoet. Vi var dumme at vi forvirrede og udvande deres indsats ved at tilføje den meningsløse slogan. Vær venlig at hjælpe med at forstærke det gode arbejde, vi gjorde, og glem taglinen. "

Anbefalet til dig