Snart kan alle kunder i MENY vælge mere lokalt og dansk, når initiativet ’Danske Madskatte’ bliver rullet ud i alle landets butikker.
MENY udvælger og markerer 200 varer som en dansk madskat, hvilket indikerer, at den markerede vare er produceret i Danmark med fokus på kvalitet, godt håndværk og innovation, skriver Dagrofa i en pressemeddelelse.
I starten vil MENY introducere fire partnerskaber med udvalgte leverandører i ’Danske Madskatte’-lanceringen. Det drejer sig om både Højer Pølser, Lindely Vingård, Reduced og mejeriet Øllingegaard. Sidstnævnte har været at finde i MENY siden 2015, og de glæder sig til at blive en del af det nye initiativ.
"Vi har et fantastisk samarbejde med MENY, og vi er naturligvis begejstrede over at blive en del af ’Danske Madskatte’, som er et spændende initiativ. Normalt vil det være svært for os og de mange mindre fødevareproducenter at finde en plads på hylderne hos de store supermarkeder. Dette initiativ gør det nu muligt, og det er beundringsværdigt at se MENYs engagement for at fremme danske og lokale producenter,” siger Nelly Riggelsen, salgs- og marketingchef hos Øllingegaard.
Ambitionen hos MENY er at manifestere sig som hele Danmarks madmarked, hvor sortimentet inden for ’Danske Madskatte’ på sigt kommer til at stige fra de 200 varer til 700. Alt dette kan kun ske igennem de nye partnerskaber med danske leverandører som Øllingegaard, der har samme ambitioner.
”Vi glæder os til at starte ’Danske Madskatte’ op med Øllingegaard og de andre leverandører. Sammen skaber vi et rum for dialog og erfaringsudveksling mellem os alle. For det er igennem vidensdeling og samarbejde, at vi kan innovere for at udvikle dansk madkultur. Vi glæder os til første skridt og til at byde mange flere partnere velkommen i fremtiden,” siger Jesper Bjerring, kommerciel direktør i MENY.
En vigtig modstrøm i madkulturen
MENY sigter de mod, at ’Danske Madskatte’ kommer til at skabe en national fødekæde for de danske leverandører, som bidrager til at styrke deres forretning. Ved at styrke den enkelte leverandørs forretning, vil MENY arbejde for, at der samtidig bliver endnu større mulighed for innovation og udvikling af fødevareudbuddet af danske varer.
"MENYs fokus på at styrke lokale og danske leverandører er en vigtig modstrøm til tankegangen om, at alt skal være så billigt som muligt. Vi kan sammen sætte fokus på kvalitet og bæredygtighed. Vi ser meget frem til at bidrage til dette initiativ og hjælpe MENY med at forme den danske madkultur," fortæller Nelly Riggelsen.
Om ’Danske Madskatte’
Fra uge 6 vil alle MENY-butikker introducere ’Danske Madskatte’, hvor 200 varer indledningsvis vil blive mærket og inkluderet i konceptet. MENY vil lancere ’Danske Madskatte’ med en større marketingindsats i butikkerne, i gadebilledet samt digitalt og på TV, hvor ’Danske Madskatte’ introduceres og hvor de fire partnere introduceres gennem relevante fortællinger med formålet om at udvikle dansk madkultur.
Om Øllingegaard
Øllingegaard blev etableret i 1995 af Morten Krohn og er et økologisk gårdmejeri i Borup ved Skævinge i Nordsjælland. Udover økologi sætter de fokus på kvalitet, holdning, innovation, god smag og sublimt madhåndværk.