MENY og SPAR oplever øget efterspørgsel på disse varer: ”Vi har rigtig god gang i salget af..."

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Tendensen er tydelig.

Lige nu læser andre også

Når vi handler i de danske supermarkeder, ryger der ofte lidt af hvert i kurven.

Selvom udvalget er stort, ender vi tit med at vælge de samme varer igen og igen - for vaner er nemlig svære at slippe.

Alligevel er der nu noget, der tyder på, at vores indkøbsvaner er ved at rykke sig en smule.

Dagrofa oplever i hvert fald, at én bestemt produktkategori er i klar fremgang.

Stigning på næsten 20 procent

Der bliver scannet flere øl og vin uden alkohol ved kasserne i de danske supermarkeder.

Det viser tal fra fødevarekoncernen Dagrofa, som står bag MENY, SPAR, Min Købmand og Let-Køb.

Over de seneste 12 måneder er koncernens samlede salg af alkoholfri produkter i detailkæderne steget med næsten 20 procent - 17,5 for at være helt præcis.

Det gælder både vin og øl under ét.

”Vi har rigtig god gang i salget af de alkoholfri drikkevarer. Tendensen har vi set de seneste par år, og den bliver bare ved. Det er som om, at flere og flere forbrugeres ”hvide januar” strækker sig langt ind i året,” siger kategoridirektør i Dagrofa, Jesper Bjerring.

Begrebet ”hvid januar” dækker over, at man efter en, måske, hård julemåned med fester og mere alkohol end normalt, tager en hel måned uden alkohol.

På vinområdet er producenterne kommet lidt senere i gang end bryggerierne gjorde med øl, men nu er de kommet efter det.

”Producenterne er blevet virkelig dygtige. De går videnskabeligt og professionelt til værks, og de er lykkedes med at producere alkoholfri vine med god smag. Det har forbrugerne også opdaget,” fortsætter Jesper Bjerring.

Dagrofa har mere end 30 forskellige vine uden alkohol i sit grundsortiment og yderligere næsten 100 mere, som købmændene kan hente hjem fra Dagrofas lager. Tallene for alkoholfri øl er endnu højere.

”I SPAR og især i MENY gør vi meget ud af specialøl, og vi har generelt et temmelig stort udvalg. Det store udvalg har vi også på det alkoholfri øl, som virkelig er i vækst,” siger Jesper Bjerring.

”Bryggerierne er blevet så dygtige, at du nærmest ikke kan smage om en øl er med eller uden alkohol. På den måde er det også blevet helt ”legalt”, at folk drikker dem i festligt lag, efter sport eller andet,” fortsætter han. I Dagrofas kæder er salget af alkoholfri øl vokset med mere end 4 procent. Sidste år var væksten endnu højere.

Vundne markedsandele

Når det kommer til salget af alkoholfri øl, har Dagrofa taget en bid af markedet.

”Vi ved, at vi er gode til drikkevarer. Vi har både fores øl-laug og vores vin-laug, hvor passionerede købmænd og medarbejdere er med at planlægge, hvad Dagrofa skal have på hylderne. Jeg ser de vundne markedsandele som et udtryk for, at vi er lykkedes med at have et stærkt og bredt varesortiment, som vores dygtige medarbejdere er klædt godt på til at sælge,” siger Jesper Bjerring.

Større fokus fra producenter

Den voksende efterspørgsel på alkoholfri produkter har også skubbet til innovationslysten hos producenterne.

”I takt med at vi har set øget efterspørgsel på alkoholfri varer i vores butikker, har vi udfordret producenterne på at udvikle og producere flere produkter. Det må vi sige, de er lykkedes med. Vi har aldrig haft så mange og så gode alkoholfri drikkevarer i vores butikker som nu,” siger Jesper Bjerring.

Tendensen er ifølge Jesper Bjerring langt fra isoleret i Danmark. Vinproduktionen er således faldende over hele Europa.

Mest læste

Derfor gik grevinde Alexandra fra prins Joachim Grevinde Alexandra har ikke før sat ord på, hvad der medførte, at hun og prins Joachim blev skilt i 2005. I en kinesisk tv-dokumentar, der handler om grevinde Alexandra, har hun for første gang løftet sløret for, hvorfor kærligheden ikke holdt.
Derfor lagde Mette Frederiksen alkoholen på hylden Statsministeren drikker sig ikke længere beruset, og har faktisk ikke gjort det i mange år.

Anbefalet til dig