Millioner af Facebook-brugere advaret: Facebook ændrer sig

Af: Naja Radik

|

11/08/2022

Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Facebook ændrer sit udseende - men vil du kunne lide det?

Lige nu læser andre også

Millioner af Facebook-brugere er blevet advaret om en større makeover, der kommer til hjemmesiden. 

Facebook bruges af milliarder af mennesker over hele verden, så eventuelle ændringer har en stor effekt. 

Nu ser Facebook-brugere frem til en større revision. 

Et smugkig på det nye look er blevet lanceret til softwareingeniør og Twitter-stjernen Jane Wong, der delte det online. 

Jane forklarede: 

“Jeg elsker den ryddelige øverste navigationslinje og mere vægt på søgefeltet.” 

“Det har også en ny skærm ved sideindlæsning, der svarer til Instagram på computeren.” 

Det er ikke den eneste ændring, der kommer til Facebook. 

Facebook annoncerede også for nylig en større revision af udseendet af sin mobilapp.

Mobil makeover

Den nye mobilopdatering, der blev afsløret i slutningen af sidste måned, tilføjer en ny Feeds-fane. 

Dette inkluderer de seneste indlæg fra dine venner samt favoritter, sider og grupper. 

Og det er helt fri for foreslåede indlæg, så du ser kun indhold, du specifikt har valgt af følge. 

Du vil dog stadig se den normale Hjem-fane først, når du indlæser Facebook.

Det er også det sted, hvor du vil se foreslået indhold baseret på, hvad Facebook tror, du kan lide. 

“En af de mest efterspurgte funktioner til Facebook er, at sikre, at folk ikke går glip af venners indlæg,” forklarede milliardær og Facebook grundlægger, Mark Zuckerberg. 

“Så i dag lancerer vi en Feeds-fane, hvor du kan se indlæg fra dine venner, grupper, sider og mere separat i kronologisk rækkefølge.”

“Appen åbnes stadig for et personligt feed på fanen Startside, hvor vores opdagelsesmotor vil anbefale det indhold, vi tror, du vil interesserer dig mest for.” 

“Men fanen Feeds giver dig mulighed for, at tilpasse og styre din oplevelse yderligere.” 

Ansigt til ansigt

Facebook er under stigende pres fra rivaliserende apps på sociale medier. 

Især TikTok har været en stor torn i øjet på Facebook. 

En af de største klager over Facebook og Instagram er, at brugerne ser for meget foreslået indhold, og ikke nok fra venner og familie.

Instagram - som også er ejet af Meta - blev tvunget til, at lave en u-vending på stigende anbefalede indlæg og fuldskærmsvideoer, efter at Kylie Jenner og Kim Kardashian krævede, at de stoppede med at forsøge at være TikTok. 

“Jeg er glad for, at vi tog en risiko, hvis vi ikke fejler en gang imellem, tænker vi ikke stort nok eller dristigt nok,” sagde Instagram-chef Adam Mosseri, ifølge The Sun

“Men vi er helt sikkert nødt til at tage et stort skridt tilbage og omgruppere.”

“Når vi har lært meget, så kommer vi tilbage med en slags nu idé, så det kommer vi til at arbejde os igennem.”

Anbefalet til dig