Nu kan flere tusinde danskere se frem til, at de skal have penge tilbage.
Der har nemlig været en misforståelse, hvor Realkredit Danmark og Jyske Realkredit, har misforstået nye regler om tinglysning.
Derfor har 3.000 boligehere enten betalt for meget eller ikke fået den fordel, som de kunne have fået.
Det skriver Finans.dk.
Finan skriver, at det er omkring 200 kunder, der hos Realkredit Danmark, skal have penge tilbage. Men 2.200 af kunderne skal kompenseres, fordi de har mistet muligheden for at spare stempelomkostninger, hvis de senere vil have et nyt lån eller sælge.
Hos Jyske Realkredit er der tale om 331 berørte kunder.
Pinligt
Mediet har været i kontakt med Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk. Ifølge ham er det en pinlig sag.
"Tinglysning er en forudsætning for hele realkreditsystemet. Så også for deres egen skyld bør de have 100 procent styr på det," lyder det fra ham.
Dog påpeger han, at det på den lyse side, er relativt få kunder og mindre beløb, der er tale om. Samtidig har institutterne reageret hurtigt på fejlen og er klar til at kompensere.
Hos begge institutter beklages fejlen dybt.
Fejlen er opstået, fordi man har tolket den nye lov om tinglysningsafgift anderledes end tiltænkt.
Hvis man er blandt de berørte kunder, så vil man automatisk få besked.