Det er ikke nogen hemmelighed, at de ældre generationer generelt har lidt sværere ved en mere digitaliseret hverdag.
Dog viser nye tal fra Danmarks Statistik, at unge mennesker, der netop er blevet digitalt myndige, som man bliver i en alder af 15 år, ikke kan finde hoved og hale i den nye verden, når de forsøger at navigere i de komplekse offentlige systemer.
Det skriver Fagbladet 3f.
I Aarhus Kommune er dette et velkendt problem.
"Vi oplever mange unge, som opsøger os, fordi de har problemer med offentlige systemer og ikke lige har nogen i omgangskredsen til at hjælpe", siger Lene Hartig Danielsen, der er chef for kommunens borgerservice.
Hun påpeger yderligere, at det er det indviklede sprog i de offentlige dokumenter, der forvirrer de unge. Den påstand er noget Carina Ludvigsen, som er fagkoordinator i Københavns Kommunes borgerservice, bakker op om:
"Det kan være, at de ikke ved, hvad ‘indkomst før skat’ eller ‘indkomst efter træk af AM-bidrag’ betyder, når de skal søge boligstøtte. Og det spænder ben for både unge, men også socialt udsatte og folk med læsevanskeligheder", siger hun.
Selv en tjeneste som MitID kan volde uventede problemer for de unge mennesker. Lene Hartig Danielsen udtaler til Fagbladet 3f, at der er flere, der får hjælp til netop at blive oprettet.
Rapporter fra Digitaliseringsstyrelsen indikerer, at unge, ufaglærte og kortuddannede personer er særligt sårbare over for de udbredte offentlige it-tjenester. Ældre borgere og personer med anden etnisk baggrund står også over for udfordringer.
Når unge flytter hjemmefra, intensiveres kontakten med det offentlige, lyder det. De har brug for hjælp til opgaver som flyttemeldinger, ansøgninger om boligstøtte og boligindskudslån.
At få de unge til at forstå vigtigheden af at håndtere kommunikationen med myndighederne, og undgå at ignorere den, er en udfordring.
Lene Hartig Danielsen mener, at forældrenes rolle er afgørende. Københavns Kommune arbejder på at lette denne overgang ved at give forældrene adgang til digital post og fuldmagt, hvilket kan hjælpe de unge med at håndtere de komplekse myndighedsprocedurer.