Om omtrent en uges tid tages der hul på oktober måned.
Udover at en ny måned står for døren, så er der også en række ændringer fra MobilePay, der banker på - og disse ændringer kan koste de danskere, der ejer en mindre virksomhed, dyrt.
En af dem, der kommer til at kunne mærke MobilePay's nye gebyrer, er Gitte Christensen, der har en frisørsalon i Højslev.
Det skriver TV Midtvest.
Når kunderne fremover er blevet klippet nede hos Gitte Christensen, vil det ikke længere være en mulighed at betale via MobilePay.
Hun skulle nemlig fra oktobers start betale hele 0,99 procent af alle MobilePay-køb i gebyrer, hvis hun havde valgt at fortsætte med betalingsløsningen. Det betyder, at hun nu kun kan modtage betalingskort og kontanter, men hun er ved godt mod og fortæller, at hun tror på den løsning.
Hos SMV Danmark, der kæmper for små virksomheder i landet, ser man ikke ligefrem positivt på tiltaget:
“Vi er rystede. Vi synes ikke, det er et udtryk for samfundssind, at man får nogles udkommende op til tidobler gebyret”, lyder det fra Jesper Beinov, direktør i SMV danmark.
Han understreger yderligere, at det især er de små virksomheder, det nye tiltag fra MobilePay kommer til at gå ud over.
Peter Kjærgaard, der er pressechef i MobilePays danske afdeling, forklarer, at halvdelen af erhvervskunderne faktisk har fået lettet de årlige udgifter til gebyrer, men han fortæller også, at tiltaget er gjort for at MobilePay kan tjene penge:
“Vi lægger ikke skjul på, at MobilePay måske har været lidt for flinke med priserne, og hvis man gerne vil have, at vi skal være der om 5-10 år i modsætning til nogle af de store globale amerikanske giganter, så bliver vi nødt til at have en bedre balance mellem indtægter og udgifter”, siger han.