Svindlernes metoder bliver mere sofistikerede og kreative med tiden.
Heldigvis lykkes det indimellem at afsløre gerningsmændene og stille dem til ansvar for deres handlinger - og det er netop sket.
Denne gang drejer det sig om to mænd fra Helsingør, der over tre dage i august 2022 brugte en fremmed kvindes OK-kort til at tanke brændstof 16 gange på samme tankstation på Esrumvej i Helsingør.
Politiet anslår, at de to mænd tilsammen stjal brændstof for over 11.500 kroner.
Sådan skriver Helsingør Dagblad.
Det hele begyndte, da mændene udgav sig for at være MobilePay-medarbejdere og kontaktede en kvinde under påskud af at ville hjælpe hende med hendes konto.
Det lykkedes dem at få adgang til kvindens personlige oplysninger, herunder MitID-koder og kontonumre. De oprettede flere kreditkort i hendes navn og gik herefter i gang med at tanke brændstof på kvindens regning.
Optankningerne blev foretaget med korte mellemrum, hvilket fik tankstationens personale til at reagere. Da mændene blev stoppet, var der dog gået tre dage, og her var skaden allerede sket.
14 sigtelser frafaldt
Da sagen kom for retten, var det kun to af de oprindelige 16 optankninger, som politiet ønskede at føre videre.
Ifølge retsbogen blev 14 sigtelser droppet uden forklaring. De to tilbageværende optankninger havde en samlet værdi af 1.422 kroner.
De to herrer blev kendt skyldige i databedrageri, og retten idømte dem begge 10 dages fængsel, men straffen blev gjort betinget. Det vil sige, at de slipper for at ryge bag tremmer, hvis de ikke bliver taget i at begå ny kriminalitet det næste år.
Pas på
Sagen viser, hvor let personlige oplysninger kan misbruges, hvis de havner i de forkerte hænder.
Det er altid en god idé at være skeptisk over for uopfordrede henvendelser - også selvom det virker oprigtigt.
Hvis du bare er en smule i tvivl om, hvorvidt en henvendelse er ægte eller et svindelnummer, bør du altid tage kontakt til den pågældende offentlige instans eller virksomhed gennem deres officielle kanaler.