Som mor kan du måske tro, at din teenagesøn eller -datter i enhver given situation vil vælge deres venner fremfor dig. Men det er slet ikke tilfældet.
For ifølge en undersøgelse foretaget af det amerikanske Universitet UCLA viser det sig nemlig, at unge er mere tilbøjelige til at vælge deres mødre fremfor nære venner, når de skal til at træffe en vigtig beslutning.
Samtidig viser en ny undersøgelse foretaget af Harvard Business School, at børn af arbejdende mødre både vokser op som glade individer og oven i købet også får gode jobs.
”Tider skifter, men en ting er konstant. Mor. Vi må ikke undervurdere mors betydning for os. Hun er der altid, når vi har brug for det, og hun spiller en stor rolle i vores liv. Vi har måske ikke altid været helt gode til at sætte pris på hende i hverdagen, men så er det godt, at der findes en dag som Mors dag, der kan hjælpe os til at huske på hende,” siger Søren Flemming Larsen, der er administrerende direktør for Interflora Danmark.
Mors drenge er mere rundhåndede
Selv om det er flest døtre (55 pct.), der sender en kærlig hilsen til mor fra Interflora, så griber sønnerne lidt dybere i lommerne. Det viser sig nemlig, at mors drenge finder lidt flere penge frem, når der skal sendes en blomsterbuket eller en anden gave.
Interflora er forberedt på den store efterspørgsel
Og der er i det hele taget mange, der husker deres mor på Mors dag. Hos Interflora, som er Danmarks største formidler af kærlige hilsner – og især blomsterbuketter - mærker man tydeligt danskernes stigende interesse for Mors dag.
Alene fra 2016 til 2018 oplevede Interflora en stigning i salget på næsten 20 procent, og derfor arbejdes der lige nu på højttryk for at gøre klar til årets helt store mærkedag, som i runde tal er salgsmæssigt 25 gange så stor som almindelige dage.
”Mor fortjener en stor tak for at involvere sig i vores liv, og derfor skal vi huske at sætte pris på hende. I år har vi igen gjort det ekstra nemt at sende en hilsen til mor, da det hos os - som den eneste blomster-webshop, vil være muligt at bestille en blomsterbuket eller chokolade med levering på dagen helt frem til kl. 13 på Mors dag d. 12. maj,” afslutter Søren Flemming Larsen.
Fakta: Mors dag:
- Salget på Mors dag er steget fra 2017 til 2018 med 10 procent.
- Mænd giver i gennemsnit for ca. 16 kroner mere til deres mødre end kvinder på Mors dag.
- Sidste år meldte flere blomsterhandlere udsolgt længe før lukketid
- Antal Mors Dag ordre på Interfloras hjemmeside steg sidste år med 35,17 %
- Mor er over fire gange så vigtig som vores kæreste/Kone (4,3 – Valentinsdag vs Mors dag)
- Dagen er for blomsterhandlerne 25 gange større end en normal dag
- Far kan slet ikke hamle op med mor (Mors dag er 6x større end Fars dag)
- Når bølgerne går højest på Mors dag har Interflora 1.000 ordrer i timen, eller 16,6 ordrer i minuttet.
- Unge fyre mellem 18-24 er suverænt dårligst til at sende deres mor en hilsen (2. Pct.) sammenlignet med de 35-44 årige, som samlet står for næsten 14 pct. af de samlede leveringer.
- Når solen skinner og det er varmt, er det hvidvin som tilkøb Interflora sælger mest af. Når vejret er dårligt er det chokolade.
- Mors dag-salget er allerhøjest fredag, lørdag samt søndag formiddag.