I forbindelse med en IT-opgradering hos OiSTER, har en del af kundebasen, som har haft skjult nummer og/eller adresse, fået disse eksponeret på nummer- og adresseoplysningssiden www.118.dk.
Dataene har været eksponeret siden fredag d. 21.06.2024.
Fejlen er pr. 26.06.2024 udbedret, så oplysningerne igen er skjulte. I alt har cirka 246.000 kunder fået deres data eksponeret. Alle berørte kunder og relevante myndigheder er orienteret.
På baggrund af enkelte kundehenvendelser blev OiSTER gjort opmærksom på hændelsen og har pr. 26.06.2024 udbedret fejlen.
Sådan skriver 3 Danmark i en pressemeddelelse.
“OiSTER ser på denne sag med den største alvor og beklager meget over for de berørte kunder. Vores førsteprioritet har selvfølgelig været at skjule de berørte data på ny, hvilket er løst. Vi har desuden skærpet vores procedurer og implementeret nye foranstaltninger, der skal sikre, at en lignende situation ikke opstår igen. Alle kunder er blevet orienteret, og hændelsen er indberettet til relevante myndigheder,” siger direktør for OiSTER, Anthony Lim.
De berørte kunder tilbydes, at de omkostningsfrit kan skifte til et nyt skjult nummer.
For at hjælpe dem har OiSTER oprettet en ekstraordinær hotline, som kan træffes på tlf. 70 31 30 74 i tidsrummet kl. 09.00-19.00 d. 27-28.06.2024. Efterfølgende vil man fortsat kunne kontakte den ekstraordinære hotline i OiSTERs almindelige åbningstid.
På baggrund af hændelsen har OiSTER skærpet sin interne kvalitetssikring af adresse- og nummeroplysninger for at sikre, at en lignende situation ikke kan opstå i fremtiden.